Заводът на "Дачия" в Румъния стартира програма за доброволно напускане
Компанията въвежда автоматизация и предлага финансово обезщетение до 1 юли 2025 г. за доброволно прекратяване на трудови отношения

Заводът на „Дачия“ в Румъния, част от групата „Рено“, предприема ускорена роботизация и автоматизация в отговор на цифровата трансформация в автомобилната индустрия. Като част от тази промяна компанията стартира програма за доброволно напускане, която дава възможност на служителите да прекратят трудовите си отношения до 1 юли 2025 г. на преференциални финансови условия, съобщава румънският информационен сайт „Зиаре“.
Условия и финансови стимули за доброволно напускане
Според вестник „Зиар топ де Арджеш“, служителите, които изберат да се включат в програмата и прекратят договора си по взаимно съгласие най-късно до 20 юни 2025 г., с последен работен ден 30 юни 2025 г., могат да получат значително обезщетение, което зависи от продължителността на техния трудов стаж в компанията.
Вестник „Путеря“ уточнява предложените размери на компенсациите:
- За стаж под две години – 24 000 леи (около 4741 евро)
- За стаж между 2 и 4 години – 60 000 леи (приблизително 11 854 евро)
- За стаж между 4 и 8 години – 110 000 леи (около 21 733 евро)
- За стаж между 8 и 12 години – 130 000 леи (около 25 685 евро)
- За стаж над 16 години – 200 000 леи (около 39 516 евро)
Този финансов пакет е разработен като мярка за подкрепа на служителите, които ще бъдат засегнати от постепенното въвеждане на модерни технологии в производствения процес, посочва „Зиаре“.
Причини за реорганизацията и исторически контекст
Програмата за доброволно напускане е част от по-широка стратегия за реорганизация и оптимизация на производството в завода. Автоматизацията става все по-важна на поточните линии, което води до промени в структурата на трудовия ресурс.
Заводът на „Дачия“ в град Миовени е придобит от френската група „Рено“ през 1999 г., когато „Рено“ купува 51 процента от акциите на компанията. Производството в завода започва още през 1968 г. под лиценз на „Рено“ и е емблематично за румънския пазар с модели като „Дачия 1300“ и „Дачия 1310“, които са символ на автомобилната индустрия през комунистическия период, припомня румънската редакция на радио „Свободна Европа“.
Модернизация и подкрепа за служителите
Преходът към по-висока степен на дигитализация и роботизация в „Дачия“ се разглежда като необходимост за съхраняване на конкурентоспособността на компанията на световния пазар. В същото време изпълнението на програмата за доброволно напускане показва ангажираност към социалната отговорност и загриженост за благополучието на работниците, които могат да бъдат засегнати от технологичните промени.