Виена тества нов тип асфалт за по-хладни и екологични градски пространства
Пилотен проект разглежда четири асфалтови смеси за велосипедни алеи и тротоари с цел намаляване на градския топлинен ефект

Виена стартира пилотен проект за нов тип асфалт, който да намали нагряването и да подобри климатичните условия в градските райони. Проектът цели да създаде велосипедни алеи и тротоари с повърхност, която не само осигурява удобство при придвижване, но и е екологична, чрез пропускливост на водата и по-ниска топлинна способност.
Иновации в асфалта за градски условия
Асфалтът обикновено се нагрява бързо през лятото и допринася за образуването на топлинни острови, особено в гъсто застроени градски зони. За решаване на този проблем в рамките на пилотен проект австрийската столица Виена тества четири различни асфалтови смеси. Сред тях има един конвенционален асфалт и три иновативни варианта, наречени „Cool Pavements“. Те се отличават по скалния състав, цвета и използваното свързващо вещество.
Участък от около 80 метра по велоалея в града е бил покрит с тези смеси, нанесени една до друга, за да се сравнят ефектите им на практика. Сензори за температура и влажност отчитат влиянието на всяка настилка върху микроклимата в района.
Целите на проекта и експертни мнения
Виенската съветничка по планиране Ули Сима обясни в телевизионно интервю: „Отдавна търсим иновативно покритие, по което да се кара добре велосипед, а също и детски или инвалидни колички. Покритие, което е с гладка повърхност, но същевременно е екологично, тъй като е водопропускливо.“
Отделът „Управление на пътищата и пътно строителство“ на Виена е ангажиран с проекта, като експертът Волфганг Аблингер акцентира върху значението на материала: „Целта е да се докаже приносът за охлаждане на града. В идеалния случай този пропусклив асфалт може да бъде положен на големи площи, предимно в градските райони.“
Перспективи и срокове на изследването
Изследователският проект във Виена ще продължи три години, като в края му ще бъде избран асфалтът, показал най-добро представяне по отношение на охлаждането и екологичните характеристики. Този материал ще бъде използван за бъдещи настилки по велоалеи и тротоари, с цел да се подобри градският микроклимат и качеството на живот.
С прилагането на подобна технология се очаква да се намали негативното въздействие на градските топлинни острови, което е ключов проблем за големите градове в условията на климатични промени.