Теменужка Петкова: Субсидиите за електромобили трябва да са в синхрон с бюджета
Министърът на финансите подчерта необходимостта от балансиране между стимулирането на електрическата мобилност и фискалната стабилност

Министърът на финансите Теменужка Петкова заяви по време на парламентарния контрол в Народното събрание, че евентуалното въвеждане на субсидии за закупуване на електромобили в България трябва да съответства на държавните приоритети в разходната политика и усилията за фискална консолидация на бюджета. Това е отговор на въпрос от народния представител от "Възраждане" Петър Петров, който попита защо Министерството на финансите няма програма за субсидиране на граждани с цел подмяна на остарелия автопарк с нов автомобил или електромобил.
Данъчни облекчения като стимул
Министър Петкова припомни, че още от 2013 г. в България съществуват данъчни облекчения за електромобили. Те са освободени от данък върху превозните средства, а през 2015 и 2018 г. това освобождаване е разширено и върху електрическите мотоциклети, мотопеди и превозни средства от определени категории. Според нея тази мярка представлява сериозна преференция в подкрепа на електрическата мобилност у нас.
„Във връзка с функциите на министъра на финансите и възможностите за предоставяне на други финансови стимули и субсидии за населението, извън данъчните, за закупуване на нов автомобил или електрически автомобил, е необходимо подобни мерки да се разглеждат в рамката на обща политика, свързана с насърчаване на електрическата мобилност, която се определя и провежда от съответните компетентни ведомства“, заяви Теменужка Петкова.
Необходимост от съобразяване с държавната политика и бюджетни възможности
Финансовият министър подчерта, че евентуалното въвеждане на допълнителни субсидии трябва да е съобразено с държавните приоритети и с реалния капацитет за ефективно усвояване на средствата и постигане на поставените цели. Петкова допълни, че Министерството на финансите е готово да обсъди конкретни предложения за мерки и политики в подкрепа на електрическата мобилност, но винаги в контекста на дългосрочната политика за фискална стабилност.
Министърът изтъкна, че всяка държава членка на Европейския съюз определя самостоятелно своя подход към подпомагането на електрическата мобилност. Като пример депутатът Петър Петров спомена, че страни като Гърция, Румъния, Франция, Германия и Унгария предлагат различни субсидии за закупуване на нови автомобили и електромобили.
Очакван закон за електрическата мобилност
Теменужка Петкова информира, че в момента се обсъжда проект на Закон за електрическата мобилност, който предстои да бъде разгледан в българския парламент. Тя посочи, че депутатите ще имат възможност да направят конкретни предложения по време на този процес.
Така България продължава своята политика в подкрепа на електрическата мобилност, като се стреми да балансира нуждите на гражданите и устойчивото управление на публичните финанси.