Министерството на транспорта планира 20 влака на биодизел за по-чист въздух
Проектът за влакове на биодизел цели намаляване на емисиите и повишаване на мобилността с конвенционален дизел

Министерството на транспорта обяви намерение да въведе 20 пътнически влака, задвижвани с биодизел, с цел значително намаляване на емисиите от локомотивите и повишаване на мобилността чрез възможност за използване и на конвенционален дизел. Това съобщи вицепремиерът Гроздан Караджов в петък в София, когато заедно с енергийния министър Жечо Станков разглеждаха автомобили, използващи алтернативни видове горива.
Инициатива в рамките на европейско събитие
Проектът бе представен по време на Tour d'Europe – европейска кампания, фокусирана върху перспективите на автомобилната индустрия в Европа. Събитието е организирано от FuelsEurope, Европейската асоциация на производителите и търговците на горива, като партньор в България е Българската петролна и газова асоциация. Автомобилите, използвани на събитието, обикалят 20 държави в рамките на ЕС, показвайки различни технологии за алтернативно задвижване.
Потенциалът на биодизела и бъдещите стъпки
Вицепремиерът Караджов посочи, че употребата на биодизел представлява значима възможност при засилващите се екологични изисквания. Той подчерта, че този тип гориво може да улесни прехода към транспорт с нулеви емисии. „Нарастването на употребата на алтернативни горива при тежкотоварни превозни средства, автобуси и влакове, ги прави по-достъпни и намалява разликата в цената спрямо конвенционалните горива“, заяви Караджов.
По думите му в момента в Европа се наблюдава промяна в политиката, която до момента поставяше акцент върху електромобилността. Очакват се новини в следващите месеци относно визията на Европейската комисия за преходния период към транспорт с нулеви емисии, който ще включва и алтернативни горива.
Развитие на устойчивия транспорт в Европа
Текущите планове за пускане на влакове, задвижвани с биодизел, показват стремеж към намаляване на въглеродния отпечатък в транспорта, като същевременно се запазва гъвкавостта на горивните източници. Това се вписва в по-широкия европейски контекст на търсене на балансирани решения за зелена мобилност, които да отговорят на икономическите и екологични предизвикателства.