Изложението „Еликсири и деликатеси“ във Велико Търново с рекордно участие

Двадесет процента повече изложители и над два пъти повече посетители представят био и гурме продукти с разнообразна съпътстваща програма

Изложението „Еликсири и деликатеси“ във Велико Търново с рекордно участие
Снимка © Кореспондент на БТА във Велико Търново Марина Петрова

Второто издание на изложението „Еликсири и деликатеси“ стартира днес в Бизнес център – Велико Търново с рекорден брой участници и богата съпътстваща програма. Тази година броят на заявените фирми се е увеличил с 20 процента, а посетителите са около два пъти повече спрямо миналата година, което подчертава значимостта и устойчивостта на форума.

Увеличен брой участници и разнообразна програма

Общо 29 изложители от различни краища на страната представят своите продукти, като над половината са нови участници със свежи предложения. Организаторът Милен Георгиев уточни, че съпътстващата програма включва демонстрации на различни майсторства, например изработката на класическа дърпана българска баница и приготвянето на модерни коктейли и сладкарски изкушения. Той изрази надежда, че събитието ще се превърне в добра платформа за бизнес в сферата на екологичните, биохраните и гурме технологиите.

„Много от фирмите, които участваха миналата година, са обновили продуктовата си гама, затова това изложение е дало тласък на развитието им и нови идеи,“ допълни Георгиев. В своето приветствие той призова производителите да използват новите възможности, които се откриват след влизането на България в еврозоната, и да предлагат качествената си продукция на световния пазар.

Малкият семеен бизнес и предизвикателствата пред въвеждането на еврото

По време на изложението бяха изразени мнения от представители на малки семейни фирми, които произвеждат традиционни и иновативни храни. Георги Арсов, наследник на семейна фурна от Горна Оряховица, която предлага над 14 вида топъл селски хляб, поясни, че въвеждането на еврото ще бъде предизвикателство поради недостатъчна информация за плавния преход. Той отбеляза, че използват брашно, мелено на каменни мелници, и залагат на чиста продукция.

Ева Цанева от фирма „Благополучие“ – производител на консумативи за промишлено производство и сладкарство от Павликени, сподели изискванията пред малкия бизнес. Фирмата им е позната с биологично чистата нахутена мая и нетрадиционни брашна с различни добавки като ябълка, коприва и арония. Цанева също посочи, че новата валута ще наложи предизвикателства, но семейството има опит и готовност за адаптация.

Български традиции и иновации в хранителната индустрия

Изпълнителният директор на „Винпром“ – Велико Търново, Станимир Стоянов, изтъкна значението на връщането към традиционния 9-процентов оцет, който е подходящ за овкусяване и консервиране. На щанда на „Винпром“ бяха представени и ликьори, водка и джин с вкус на роза. Стоянов коментира, че въвеждането на еврото ще улесни износната дейност и ще подпомогне разширяването на пазара.

Сред изложителите е и Надежда Панайотова, която представи единствения български шафран, носител на три звезди на международно изложение с участието на 14 000 фирми. Този шафран се отглежда от 2018 година в землището на село Аспарухово и намира приложение в кулинарията, сладкарството, чаената индустрия и козметиката – области, в които България има добри условия за развитие.

Пламен Калинов, производител на сок от българска арония, обясни, че този продукт се продава на четири континента и притежава четири биосертификата, включително японски, мюсюлмански, еврейски и европейски. Той подчерта, че аронията е една от най-изследваните храни в света, подходяща за лечение на диабет и високо кръвно, както и за космическа храна. Производството му започва преди 23 години, а от 13 години фирмата реализира продажби в Япония, където интерес проявяват центрове, популяризиращи здравословен живот.

Разнообразие от био продукти и нови възможности за производителите

  • Производители на горчица без глутен и ГМО от Стара Загора предлагат класически и иновативни вкусове с манатарки, портокал, бренди и чили.
  • Яйца с гарантиран био произход, хранителни добавки, брашна и тахани, както и крафт бира и вино от бутикови винарни бяха сред останалите представени продукти.

Изложителите коментираха, че такива събития са важни не само за осъществяването на професионални контакти с други производители, но и за установяването на директна връзка с крайните потребители, което подпомага обратната връзка и развитието на нови продукти.

Иновации в конкуренцията и традициите на българската хранителна индустрия

Станимир Стоянов описва конкуренцията като важен двигател на развитието, който стимулира създаването на нови продукти и възраждането на утвърдени традиции в страната. В този дух изложението „Еликсири и деликатеси“ се утвърждава като ключов форум за подкрепа на устойчиви и иновативни хранителни проекти в България.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent