Валентин Мундров обяви план за дигитализация на администрацията
Правителството цели автоматизирани услуги и повишаване на дигиталните компетенции на гражданите

Министърът на електронното управление Валентин Мундров обяви, че дългосрочната цел на правителството е да предоставя на гражданите и бизнеса автоматизирани проактивни услуги, за да се намали подаването на заявления. Това стана ясно по време на заседание на Консултативния съвет на Информационно-комуникационната общност (ИКТ).
Мундров добави, че основен приоритет на Министерството на електронното управление (МЕУ) е да отпадне необходимостта от пренасяне на хартиени документи между администрациите, което ще увеличи ефективността, прозрачността и устойчивостта на административните процеси. „Най-голямото предизвикателство пред Министерството е, че провеждаме хоризонтални политики и често трябва да вляза в ролята на медиатор, за да бъдат възприети принципите на дигиталната трансформация от другите администрации“, каза министърът.
По време на срещата Мундров подчерта, че е насочен изцяло към резултати в полза на хората и бизнеса. „Приоритет за мен е регулярен и интензивен диалог със сектора, в който да чуя препоръки, забележки и обратна връзка от първо лице“, добави той.
Повишаване на дигиталната компетенция
Обсъдени бяха и теми от взаимен интерес, включително повишаване на дигиталната компетенция на гражданите, киберсигурността, обучението на служителите в администрацията и защита на системите. Мундров отбеляза, че възнамерява да въведе втори фактор за автентификация в администрацията, използвайки електронен подпис.
„За съжаление, в България 30% от населението има базови дигитални компетенции, въпреки нарастващия брой ИТ специалисти на глава от населението. Това важи и за държавната администрация, затова съм си поставил за задача да повиша нивото на дигиталните способности“, подчерта министърът.
Дигитализация на документооборота
По време на разговора беше обсъдено и наскоро приетото решение от правителството за дигитализация на документооборота и внедряване на сигурни, проследими и отчетни системи в публичния сектор. „Министерствата, администрацията на Министерския съвет и всички второстепенни разпоредители преминават към изцяло вътрешен електронен документооборот и издаване на всички административни актове само в електронна форма“, обяви Мундров.
Той и представителите на ИКТ сектора разгледаха и идеята за създаване на Централен орган за покупки в Министерството на електронното управление. Министър Мундров сподели ползите от създаването на подобен орган, включително оптимизиране на разходите за покупки и подобрен контрол и отчетност.
На 19 март т.г. правителството реши да се създаде необходимата организация за въвеждане на изцяло електронен вътрешен оборот на документи в администрациите на органите на изпълнителната власт.