Синдикат "Образование" настоява за 8-годишно основно образование и реформи

Д-р Юлиян Петров и синдикатът предлагат промени в оценяването, борба с кадровата криза и намаляване на бюрокрацията

Синдикат "Образование" настоява за 8-годишно основно образование и реформи
Снимка © Кореспондент на БТА в Кърджали Валентина Стоева

Синдикатът "Образование" към КТ "Подкрепа" предлага основното образование да бъде възстановено като 8-годишен цикъл и настоява за цялостни реформи в образователната система, за да се справи с натрупаните проблеми. В позиция, подписана от председателя д-р Юлиян Петров, се посочва необходимостта от изследване на възможностите на основните училища за прием, както и от гарантиране заетостта на всички учители.

Реформите в образованието и приоритетите на Синдиката „Образование“

Синдикатът, който участва активно в националните образователни дебати и политики, очертава пет ключови приоритета за бъдещето на българското образование. Сред тях са завръщането към 8-годишното основно образование, промени в оценяването, справяне с кадровата криза, оптимизиране на учебното съдържание и борба с бюрократичната тежест.

Д-р Юлиян Петров заявява, че синдикатът е „гласът на хилядите български учители“, които ежедневно работят за изграждането на бъдещето на страната. Той подчертава, че проблемите в системата са комплексни и без тяхното решаване не може да се говори за успешно развитие на образованието.

Ключови предложения за учебното съдържание и оценяването

Позицията настоява в началния етап (първи до четвърти клас) да се възстанови оценяването, включително с възможност за еднократно повтаряне на класа при езикови или социални дефицити, като целта е реално постигане на знания и умения, а не бързо преминаване през материала.

От синдиката предлагат да се премахне националното външно оценяване (НВО) след четвърти и десети клас, определяйки го като „неефективна статистическа тежест“. По отношение на матурата по математика се посочва, че тя трябва да остане задължителна едва след преструктуриране на учебното съдържание и изключване на по-напреднала математика от средното образование.

Кадровата криза и загубата на учители

Образователната система се сблъсква с демографски проблеми:

  • Почти половината учители са над 50 години, а една трета – над 55.
  • Предстои масово пенсиониране, а недостигът на специалисти, особено в STEM направленията, вече е осезаем.
  • Само около 20% от завършилите педагогически специалности постъпват в учителската професия.
  • Над 70% от младите учители напускат през първите три години поради стрес, прекомерна администрация, липса на подкрепа и ниски заплати.

Един от изводите на синдиката е, че учителите трябва да бъдат освободени от административните задачи чрез въвеждане на помощен персонал, включващ администратори, медиатори и социални работници.

Образователното съдържание и оценяване

Според синдиката учебните програми са претоварени и неадекватни за възрастта на учениците, което води до стереотипно зубрене, ниска мотивация и функционална неграмотност. В позицията се подчертава, че реформата трябва да бъде фундаментална, променяща и философията на образованието към по-приобщаваща и разбираема.

Националното външно оценяване се смята за спирачка, тъй като концентрира цялото внимание върху няколко предмета и стандартизирани тестове, което обезценява другите дисциплини и възпрепятства развитието на умения като критично мислене и креативност.

Нарастваща агресия и загуба на авторитет на училището

Синдикатът алармира за увеличаване на агресивните инциденти в училищата – над 4000 случая годишно, включително 207 нападения срещу учители през последната учебна година. Агресията се разглежда като симптом на „емоционална неграмотност“, която образователната система произвежда, пренебрегвайки развитието на социални и емоционални умения.

Предлага се спешна промяна, която да възстанови авторитета на учителя и възпитателната мисия на училището. Сред мерките са въвеждането на предмет „Добродетели и религия“, строго прилагане на училищния правилник с административни и финансови санкции към родители, както и оценка за дисциплина на учениците, обхващаща социалните и емоционални компетенции.

Неравенство и сегрегация в образованието

Позицията подчертава, че образователната система задълбочава социалните неравенства. Учениците от семейства с нисък социално-икономически статус срещат сериозни трудности – липсва им подкрепа у дома и достъп до допълнителна помощ. Финансовият модел създава „две Българии“ – училища в богати райони привличат повече средства и мотивирани ученици, а тези в бедни райони се изправят пред всички социални предизвикателства с по-малко ресурси.

Такъв модел води до сегрегация и ниско качество за уязвимите деца и се описва като „фундаментално несправедлив“.

Бюрокрацията – предизвикателство за учителската мотивация

Учителите работят средно по 49 часа седмично, от които около 15 часа са за административна работа. Електронните системи често затрудняват, вместо да подпомагат, а тежката бюрокрация обезценява професионализма им и ги превръща в „отчетници“, а не в автономни специалисти.

Според синдиката тази бюрокрация е основна причина младите учители да напускат още в първата година от кариерата си. Те настояват за реална дигитализация, премахване на дублиращи се справки и намаляване на административната тежест, която подкопава авторитета и мотивацията на педагогическата професия.

Образователната система в днешна България – взаимно свързани проблеми

Петте основни приоритета – кадрова криза, неравенство, агресия, неадекватно съдържание и бюрокрация – са взаимно свързани и описват системата като претоварена, бюрократична и недоверчива, в която учителят е в подчинена роля. Без адекватно справяне с тези проблеми образователното развитие на страната е затруднено.

Д-р Юлиян Петров коментира: „Ако политиците не спрат да флиртуват с родителите като бъдещи избиратели, а обществото продължи да възприема образованието като социална услуга, ‘либералното’ образование ще ни води към образователни неуспехи“.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent