Нов модел на изпити по математика включва интегрирани знания от природните науки

От учебната 2025/2026 година задачите в националните външни оценявания по математика ще свързват умения от различни предмети за по-практична подготовка

Нов модел на изпити по математика включва интегрирани знания от природните науки
Снимка © БТА

От учебната 2025/2026 година националните външни оценявания по математика за седми и десети клас ще включват задачи, които интегрират знания и умения от други учебни предмети. Това беше разяснено в заповед на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, публикувана на сайта на Министерството на образованието и науката (МОН).

Какви предмети ще бъдат включени в новите тестове

Според заповедта, на изпитите по математика ще се включват задачи, които интегрират знания от биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда, физика и астрономия, география и икономика, както и „Човекът и природата“. Това важи както за изпита в края на седми клас, така и за този в края на десети клас, като обхватът на предметите за десети клас е малко по-различен – без „Човекът и природата“.

Изпитът в седми клас ще бъде под формата на тест с общо 24 задачи. От тях 18 ще проверяват компетентности по математика чрез избираеми и свободни отговори, а останалите шест задачи ще изискват умения, натрупани от математиката, но ще оценяват и компетентности, свързани с другите включени предмети. Продължителността на този изпит е 180 минути – три астрономически часа.

При десети клас тестът ще съдържа общо 18 задачи, като 12 от тях ще са съсредоточени върху компетентности по математика, а шест ще имат характера на интегрални задачи, свързващи математическите умения с природонаучните знания. Времетраенето на изпита ще бъде 120 минути – два астрономически часа.

Цел и мотивация за промените в националните оценки

Промените бяха представени от министър Красимир Вълчев на пресконференция на 23 юли, където той посочи, че една от основните проблеми в българската образователна система е доминирането на културата на заучаване. Тази практика се отразява на амбициозните учебни програми и начина на оценяване, които са ориентирани към запаметяване, а не към разбиране и развитие на уменията.

Министърът поясни, че интегрирането на природни науки и математика в изпитите цели увеличаване на практическата насоченост на тестовете. Той уточни, че не става дума за класическа интеграция на предметите, а за въвеждането на т.нар. интегрални задачи, които изискват математически алгоритми и изрази, макар и по-прости.

„Целта не е да направим изпитите по-трудни или по-лесни, а да ги направим по-практични, като увеличим степента на практическите задачи“, заяви министър Вълчев.

Следващи стъпки и допълнителна информация

Вълчев съобщи, че от учебната 2025/2026 година измененията ще започнат с математика и естественонаучните предмети, а впоследствие ще се обсъжда и включването на подобни интегрални задачи в изпитите по български език и литература. Като пример за тях той даде задачи, които да имат приложение в ежедневието на учениците.

В допълнение БТА припомня, че Министерството на образованието и науката утвърди и графика за учебното време и ваканциите през новата учебна година, който беше обявен за обществено обсъждане преди месец.

Нововъведенията в националните външни оценявания се очаква да насърчат усвояването на приложими знания и умения у учениците, да повишат интереса им към природонаучните дисциплини и да създадат по-практически ориентирани образователни тестове.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent