НМД и граждански организации критикуват новите мерки в образованието
Санкции и задължителен предмет по религия будят сериозни притеснения сред активистите

Националната мрежа за децата (НМД), граждански организации, граждани и активисти изразяват притеснение относно изказванията на министъра на образованието за планираните санкциониращи мерки в училищното образование. Тези мерки включват оценка за дисциплина, забрана за носене на телефони в училище и намаляване на отсъствията по семейни причини.
В позиция до медиите, организациите подчертават, че живеем в среда, която се променя бързо, и това налага преосмисляне на моделите на отношения в класната стая, методите на преподаване и новите форми на организация на учене. „Буди тревога обаче санкционният, ограничителен и консервативен характер на предложените мерки. Подкрепяме обучението на децата по етика и ценности, но то трябва да става по недогматичен начин, в режим на дискусия и интерактивни ролеви игри“, се казва в позицията.
Организациите изразяват сериозни притеснения относно въвеждането на религия като отделен и задължителен предмет в училищата. „Училищното образование в България е светско и следва да се основава на научни доказателства и критично мислене. В конфесионалното образование се акцентира на религиозните догми, което противоречи на принципите на ЗПУО“, добавят те.
От НМД подчертават, че неяснотата относно учебното съдържание на новия предмет и липсата на квалифицирани преподаватели будят допълнителни притеснения. „Учебната програма на религията като избираем предмет включва неподходящи догми, а децата в начален етап на образование не могат да разберат преносното значение на религиозните текстове“, се отбелязва в позицията.
Според НМД, мерката за оценка на дисциплината предизвиква стигматизация и повишава натиска върху учителите. Те посочват, че добри практики от образователната сфера показват, че класната стая може да се подобри чрез интерактивно обучение и поощряване на участието. „Пълната забрана за носене на телефони в училище ще срещне широк отпор от учениците, особено гимназистите“, добавят те.
Организациите призовават за анализ на нуждата от новите мерки, като напомнят, че те трябва да бъдат основани на доказателства и да се фокусират върху реалните проблеми в образователната система. „Нуждата от подкрепа на директори и учители, липсата на дефинирани цели и необходимостта от актуализиране на учебните програми също са важни теми“, се казва в позицията.
НМД обявяват своята безусловна подкрепа за учители, директори, ученици и родители, изразявайки готовност за открит диалог с МОН за предложението на алтернативни мерки, основани на доказателства, за подобряване на образователния процес.