Валентина Венкова подчерта нуждата от плавен преход между детската градина и училището
По време на конференция край Варна тя акцентира върху сътрудничеството с родители и обновяването на образованието с технологии

Мениджърът Валентина Венкова от Центъра за творческо обучение подчерта необходимостта от по-плавен преход между детската градина и началното училище. Това становище тя изрази по време на третата национална конференция „Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование“, която се проведе край Варна.
Разминаване между очаквания и потребности на децата
Според Венкова в началните класове съществуват високи изисквания към децата за бърза адаптация към по-консервативни методи на обучение. Тези методи включват дълго седене, запаметяване и повторение, което вече не съответства на нуждите на съвременните ученици. „Децата имат потребност да участват активно в учебния процес, а в първите класове да имат повече движение и игри“, обясни тя. По този начин специалистката изтъкна, че очакванията на системата често не съвпадат с реалните желания и умения на малките ученици.
Акцент върху сътрудничеството и участието на родителите
Венкова отбеляза, че между детските градини и началните училища се осъществява активен диалог и споделяне на добри практики, като пример за това е конференцията край Варна. В много населени места се провеждат съвместни инициативи между учебните заведения от двата образователни етапа. Специалистката постави важен акцент върху включването на родителите в тези дейности.
Тя посочи откритите уроци с родители, които се включват в решаването на проблеми и работилници, като успешен модел. Така родителите наблюдават какво преживяват децата им и с какво се обучават, което по нейни думи трябва да бъде практика във всички групи в детските градини и класове в началното училище.
Технологиите и подготовката на педагогическите кадри
През последните години много учебни заведения бяха оборудвани с модерни образователни технологии, благодарение на национални и общински програми. Венкова обаче подчерта, че това не е достатъчно, ако не се съчетава с развиването на методиките и повишаването на квалификацията на учителите. „Важно е ръководствата и педагогическите екипи да проявяват готовност за обучение и експериментиране с нови подходи“, заяви тя.
Специалистката поясни, че учителите трябва да бъдат предизвиквани и поставяни в конкурентна среда, за да следят не само технологиите, но и иновативните методи и материали, които могат да направят учебния процес по-креативен и ефективен.
По отношение на технологиите Венкова призова да не се страхуваме от тази дума. Тя уточни, че не става въпрос децата да използват изкуствен интелект, а технологията да подпомага работата на педагозите с цел те да имат повече време за взаимодействие с децата. Вече масово навлизат интерактивните дисплеи, които позволяват на децата да рисуват и решават задачи чрез движение и докосване, съчетавайки учебния процес с активност и игра.
Нови възможности за образованието
Обсъждането на теми като плавния преход между детската градина и началното училище, включването на родителите и обновяването на технологичната и методическата база очертава посоката на развитие на предучилищното и начално образование. Подобни форуми спомагат за обмен на опит и създаване на устойчиви модели, които отговарят на реалните потребности на децата в съвременната учебна среда.