Иван Костов предлага интеграция на изкуствения интелект в българското образование

Бившият премиер подчертава ролята на ИИ за развитие на критичното мислене и представя модела на "обучаващ навигатор" като ключов елемент

Иван Костов предлага интеграция на изкуствения интелект в българското образование
Снимка © Милена Стойкова, БТА

Иван Костов, бивш министър-председател на Република България (1997–2001), представи предложение за интегриране на изкуствения интелект (ИИ) в образователната система в отворено писмо до министъра на образованието и науката Красимир Вълчев. В писмото си Костов призовава концепцията да бъде включена в професионалната дискусия, която министерството вече е започнало, като посочва ИИ като ключов елемент за развитието на критично мислене при обучаващите се.

Три основни условия за използване на изкуствения интелект в образованието

Според Костов основната роля на ИИ в образованието е подкрепа за развитието на критични мисловни умения. За постигането на това той изтъква три ключови условия.

Първото е интерогативното мислене – способността да се задават задълбочени и методологически обосновани въпроси. Това умение най-ефективно активира метакогнитивното мислене, тъй като качеството на отговорите от ИИ зависи пряко от качеството на зададените въпроси. Иван Костов подчертава: „Ако въпросите са елементарни, отговорите на ИИ са банални. Ако са смислени – отговорите са с аналитична и със стойностна дълбочина.”

Второто условие е умението да се задава и поддържа подходящ контекст. Логико-семантичното въвеждане във въпроса позволява на ИИ да оперира на по-дълбоко ниво, което прави комуникацията по-ефективна. По думите на Костов, „способността за изграждане, поддържане и актуализиране на контекст отличава напредналия в обучението от начинаещия”.

Третото условие е критичната оценка на отговорите от ИИ. Тъй като изкуственият интелект не винаги е точен и понякога допуска грешки, обучаващите се трябва да развиват умения за разпознаване на непълни, логически несъстоятелни или фактологически неверни твърдения. Това включва сравняване с външни източници и укрепване на саморефлексията по отношение на достоверността на предоставената информация.

Обучаващ навигатор – нов модел на взаимодействие

Костов предлага, че при изпълнение на тези условия ИИ може да се превърне в т.нар. обучаващ навигатор (ОН). Той би изграждал персонализирано, методологически устойчиво и когнитивно последователно взаимодействие с обучавания, което би подпомогнало както интелектуалното развитие, така и развитието на уменията на самия ИИ като партньор в обучението.

Обучаващият навигатор не само предоставя отговори, но и развива, отразява и измерва интелектуалното израстване на питащия, подобрявайки интерогативната, логико-семантичната, критическата и метакогнитивната грамотност. Този подход създава условия за индивидуално темпо на учене и персонализирана обратна връзка.

Иван Костов отбелязва, че този метод насърчава партньорство в обучението, превръщайки ученика от пасивен получател в активен участник в процеса на разбиране и развиване на компетенции като саморефлексия и аргументация, което традиционното образование трудно постига индивидуално.

Препоръки за интеграция и подготовка на преподаватели

Бившият премиер подчертава, че за прилагането на този модел е нужна допълнителна подготовка на учителите. Те трябва да умеят да изграждат мисловни стратегии, да подкрепят интерогативното мислене и да помагат при разпознаване на когнитивни затруднения в комуникацията с ИИ. Ролята на преподавателя се трансформира от носител на знание към фасилитатор и навигационен съветник, който подпомага създаването на ефективна стратегия за търсене на вярна информация и решения.

Иван Костов предлага да се разработи методически модел, чрез който обучаващите се да развиват интерогативните си способности, да задават контекст и да използват ефективно своя обучаващ навигатор. Той също така предлага въвеждането на критерии за оценка на новата интерактивна грамотност и включването на понятието „обучаващ навигатор“ в стратегическите документи на Министерството на образованието като централна част от индивидуализираното образование с ИИ.

Визия за бъдещето на образованието с изкуствен интелект

Костов предупреждава, че идеята му противоречи на настоящите забрани ученици и студенти да използват ИИ като помощник в обучението. Той подчертава необходимостта от промяна в ролите, където обучаващият се трябва да бъде не пасивен слушател, а активен създател на взаимодействие с интелигентните системи. Според него използването на ИИ трябва да се възприема като възпламеняване на интереса и критичното мислене, а не само като средство за доставка на знания.

В заключение Иван Костов посочва, че истинската иновация в образованието не се състои в хардуер или софтуер, а в създаването на нова култура на критично мислене и ефективно взаимодействие с дигиталната среда. Той предвижда, че както опитите за забрани, така и консерватизмът в сектора няма да успеят да спрат фундаменталната промяна, която носи Четвъртата технологична революция.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent