Виетнамските предприятия призовават за спокойствие пред новите мита от САЩ
Диверсификация и иновации са ключови стратегии за справяне с предизвикателствата в текстилния сектор

Водещи виетнамски предприятия в областта на промишлеността разработват стратегии за диверсификация и призовават за спокойствие, след като стана ясно, че износът на текстил и обувки от Виетнам за САЩ може да бъде обложен с нови мита, съобщи Виетнамската новинарска агенция (ВНА).
Администрацията на президента на САЩ Доналд Тръмп обяви 10 % мито върху целия внос в САЩ, а на основните търговски партньори могат да бъдат наложени по-високи мита, включително облагане на виетнамските стоки с 46 % мито. Текстилният и обувният сектор са сред най-засегнатите от тези промени.
Според председателя на Виетнамската асоциация за текстил и облекло Ву Дук Зянг, през 2024 г. от общия износ на текстил и облекло от Виетнам на стойност над 44 милиарда долара, 40 % се падат на американския пазар. Ако САЩ въведат обявеното мито от 46 %, виетнамските текстилни продукти и облекла ще бъдат изправени пред средни мита между 61-62 % при влизане на пазара, в сравнение със сегашните 15-16 процента.
На износа на облекло от Виетнам за САЩ са наложени различни ставки, като за някои продукти те са 0 %, за други – 7 % или 12 %, а за стоки като якета, например, 27 % мито. Виетнам няма споразумение за свободна търговия със САЩ, така че тези мита вече съществуват. Председателят на асоциацията заяви, че правителството прилага много решения и продължава преговорите, за да определи как ще се прилагат митата занапред.
Спокойствие и оптимизъм
Асоциацията съветва предприятията да запазят спокойствие, докато очакват резултата от двустранните преговори между правителствата. Зянг подчерта, че САЩ са важен пазар за износ на виетнамския текстил. Въпреки предстоящите промени в митата, той остава оптимистично настроен, че износът на текстил през тази година ще бъде изправен пред предизвикателства, но няма да преживее катастрофален шок.
Диверсификация и иновации
Той наблегна на значението на диверсификацията на пазарите, както и на износа, като се избягва прекомерната зависимост от всеки един пазар. Зянг специално подчерта, че виетнамските предприятия трябва да инвестират повече в научноизследователска дейност, да разширяват пазарите и да прилагат технологични иновации в производството, за да намалят разходите и да създават отличителни продукти.
Този подход ще позволи на предприятията да се конкурират честно, без да се страхуват от рисковете, свързани с тарифните политики и нетарифните бариери от страна на основните търговски партньори в бъдеще.