Китайската филмова индустрия и изкуственият интелект: Възможности и предизвикателства

На Международния кинофестивал в Пекин се обсъждат влиянието и бъдещето на ИИ в киното

Снимка © БТА

Докато Китай затвърдява мястото си на втория по големина филмов пазар в света, подкрепен от световни хитове като "Нъчжа 2", изкуственият интелект (ИИ) бързо променя творческия и индустриалния пейзаж, предаде Синхуа. Темата за ИИ доминираше в разговорите на тазгодишния Международен кинофестивал в Пекин.

За филмовите дейци въпросът вече не е дали ИИ ще промени китайското кино, а как да бъдат в крак с него. Форуми и презентации на проекти разкриха една индустрия, която се опитва да се приспособи, прегръщайки възможностите на изкуствения интелект, изправяйки се същевременно пред неговите предизвикателства.

Дискусии относно ИИ в киното

Една от ключовите дискусии по темата по време на фестивала беше на форум, озаглавен "Създаване на филми и телевизии с ИИ: Възможност или капан?" Сценаристът Лиу И, известен с работата си над касовата поредица Wolf Warrior, описва ИИ като "партньор в пинг-понга" на творчеството, използващ инструменти като DeepSeek и Doubao за генериране на плакати, дизайн на персонажите и подсказки за сценария.

Въпреки това, той отправя предупреждение: "Истинската мъка на творчеството - зараждането на основните идеи, все още лежи на човешките плещи". Според сценариста изкуственият интелект повишава ефективността, но все още не е в състояние да революционизира творческия процес.

Прогнози за бъдещето на ИИ в киното

Режисьорът Ю Баймей е експериментирал с видеогенератора Kling за късометражен филм миналата година. Той оприличава ИИ на "свръхчовешка библиотека", която е отлична в проучванията, но изисква човешки надзор. Въпреки това, режисьорът прогнозира, че до няколко години ИИ може да се развие и да престане да бъде просто инструмент за автоматизиране на творчески решения на по-високо ниво - перспектива, която е едновременно вълнуваща и тревожна.

Напрежението между възможността и промяната "изплува" отново на технологичния форум на фестивала. "Изкуственият интелект няма съзнание, но има творчески потенциал", каза Хуан Тецзюн, професор в Училището по компютърни науки към Пекинския университет. Той насочи вниманието към ролята му като партньор за сътрудничество, а не като заместител на човешките творци.

Прилагане на ИИ в практиката

Режисьорът Лу Ян, чийто фантастичен филм "Одисеята на един писател" от 2021 г. обединява структурата на история в историята с визуално зрелище, споделя това виждане. Той признава повишаването на ефективността на ИИ в конкретни производствени процеси, но набляга на това, че постигането на истински качествена трансформация в киноизкуството ще отнеме време.

Представители на анимационния сектор предлагат нюансирана гледна точка. Ю Чжоу, съосновател на Light Chaser Animation, говори за предимството на съдържанието и връзката с публиката пред технологичните фанфари. "Истинското конкурентно предимство е в това как студиата изграждат и развиват свои собствени вътрешни системи за знания", казва той.

Практическите приложения на изкуствения интелект блеснаха по време на представянето на проектите на фестивала. Bona Film Group представи захранван с ИИ научнофантастичен микросериал за археологически обект, използващ генеративни инструменти за писане на сценарии, визуализации и виртуална реалност. Междувременно технологичната фирма Kunlun Tech представи Mureka - музикален модел с изкуствен интелект, който композира тематична песен за фестивала само за пет минути.

Въпреки всичко зад оптимизма се крият опасения, особено относно загубата на работни места. "Сега всички индустрии са в залез", шегува се Ю Баймей. Неуморното използване на съществуващи произведения от ИИ също повдига сложни въпроси, свързани с авторското право. "Изкуственият интелект е най-големият плагиат", казва режисьорът.

Режисьорът-ветеран Цзя Чжанкъ предлага премерен подход. Макар да е отворен към потенциала на изкуствения интелект, той поставя под въпрос зависимостта му от визуални данни "втора ръка". "Трябва да изследваме ИИ, а не да го предрешаваме", допълва той.

Докато китайската филмова индустрия прави опити да се ориентира в тези сътресения, предизвикани от изкуствения интелект, нейният глобален възход виси на косъм. Чън Сюгуан, директор на Института за кино, телевизия и театър към Пекинския университет, формулира предизвикателството като културен мандат: "Китайските режисьори трябва не само да приемат ИИ - те трябва да дефинират нови индустриални и естетически парадигми".

Тази визия представлява не само отговор на Китай на ИИ вълната, но и необходимият път към централната сцена на световното кинематографично разказване на истории.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини