ЕС обсъжда забрани за смартфони и мерки срещу кибертормоза сред учениците

Инициативи водени от Италия и подкрепени от 11 държави с фокус върху ограничаване на телефони в училище и безопасността онлайн

Снимка © БТА

Европейските страни обсъждат засилени мерки за ограничаване на използването на смартфони и социални медии от учениците, след като нарасна загрижеността за негативните психологически и образователни последствия от прекомерната употреба на дигитални устройства. На среща в Брюксел по-рано тази седмица министрите на младежта и образованието на ЕС разгледаха предложения като забрани за ползване на телефони в училищата, усилия за по-строги проверки на възрастта за онлайн дейности и общоевропейски план за борба с кибертормоза.

Инициативи и подкрепа в ЕС

Италия води инициативата за по-строги ограничения, като министърът на образованието Джузепе Валдитара предложи забрана за използване на смартфони в клас за лица под 14 години на територията на цяла Европа. Тази инициатива среща подкрепата на единадесет държави-членки, включително Франция, Швеция, Австрия, Кипър и Гърция, както и на ротационното полско председателство на ЕС.

Валдитара подчерта: „Ако наистина обичаме децата си, трябва да им гарантираме почивка от мобилните телефони в училище“. Той призова за координирано европейско действие за ограничаване на достъпа до социалните мрежи с цел борба с явления като кибертормоз, детска порнография и насилие, основано на пола.

Комисарят на ЕС по въпросите на младежта Глен Микалеф представи план за действие срещу кибертормоза, като посочи, че социалните медии имат както положителни, така и отрицателни ефекти върху психичното здраве и социалното сближаване. „Искам децата и уязвимите групи да се чувстват безопасно онлайн, без да бъдат тормозени“, заяви той.

Последствия от прекомерната употреба на смартфони

Министър Валдитара цитира изследвания, според които прекомерната употреба на мобилни устройства в детска и предюношеска възраст вреди на когнитивното развитие. Сред негативните ефекти са загуба на концентрация и памет, намаляване на езиковите умения и критичното мислене, както и социална изолация. Данни от проучването ПИСА 2022 на ОИСР показват, че около 65% от учениците се разсейват от дигиталните устройства по време на уроците по математика.

Според проучването 45% от учениците в страните от ОИСР съобщават за нервност или притеснение, когато телефоните им не са близо до тях, което говори за признаци на пристрастяване. Писмените изследвания подчертават, че умереното използване на цифрови устройства за учебни цели води до по-добри резултати, но прекомерното време пред екраните, особено за развлечение, е свързано с по-ниски академични постижения.

Мерки в отделните държави и регионите

Забраните за използване на телефони в училищата варират значително в различните държави и дори в рамките на регионите:

  • В България смартфоните са забранени в клас от 2016 г., като се обсъжда утвърждаване на пълна забрана освен за образователни и здравни случаи.
  • Испания от учебната 2020-21 г. ограничава използването на мобилни телефони с препоръки за пълна забрана в началните училища.
  • Франция забрани телефони в началните и средните училища още през 2018 г., а Италия наложи такава забрана от септември миналата година.
  • В Австрия от 1 май е в сила пълна забрана за използване на телефони по време на учебни часове и междучасия.
  • Швеция обмисля пълна забрана на мобилните устройства в началните училища с изземване на устройства сутрин и предоставянето им след края на учебния ден.
  • В Чехия забраните са на ниво отделни училища, но общественото мнение е склонно към национални ограничения.
  • В Германия решение се взема от федералните провинции, които все повече въвеждат ограничения за използване на телефони в учебните заведения.
  • В Белгия политиката е насочена към медийна грамотност, но експерти призовават за по-строги регулации и забрана на социалните медии за деца под 16 години.

Регулации и подходи към социалните медии

Някои държави се фокусират не само върху смартфоните, но и върху достъпа до социалните мрежи. Например, Албания въведе едногодишна забрана на приложението ТикТок, заради опасения от насилие и тормоз сред тийнейджърите. В Белгия министърката на цифровизацията поиска конкретни мерки срещу тенденциите в ТикТок, които насърчават нездравословни модели на поведение сред младежите.

Европейските закони, като Законът за цифровите услуги и Общият регламент за защита на личните данни (GDPR), изискват проверка на възрастта на потребителите, но в момента тези проверки често се базират на декларации, които не гарантират реална проверка и не винаги защитават неприкосновеността на личните данни.

Френският президент Еманюел Макрон настоява за европейски регламент, задължаващ тийнейджърите да удостоверяват възрастта си преди регистрация в социални мрежи, като се обяви и за забрана на социалните медии за деца под 15 години и на използването на мобилни телефони за деца под 11 години.

Баланс между забрани и обучение

Въпреки многобройните предложения и въвеждане на забрани, експерти предупреждават, че смартфоните са неизменна част от съвременния живот и забраните сами по себе си може да са контрапродуктивни. Германският специалист по закрила на детето Бенямин Тулот посочва, че смартфонът е „средство, чрез което се случва всичко“, и че медийната грамотност, усвоена в училище, е също толкова важна, колкото и ограниченията в използването.

Темата за ролята на мобилните устройства в образованието и ежедневието на децата остава актуална и изисква балансирани решения, които защитават младите хора, като същевременно им позволяват да използват технологиите по безопасен и ефективен начин.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички

Дневни новини