Александър Николоски: Северна Македония иска среща за железопътната линия с България
Министърът на транспорта настоява за обсъждане на проектодоговора и преодоляване на пречките

Министърът на транспорта на Северна Македония Александър Николоски съобщи, че страната му е изпратила над 15 писма до България, на които не е получен отговор относно изграждането на железопътната линия до България, предаде МИА.
Николоски изрази желанието си за среща, заявявайки: „Честно е да се срещнем и да ни кажат. Фактът, че избягват да се срещат с нас, говори много за съдбата на проекта. Делата са на наша страна, думите са на тяхна“. Той направи коментара в интервю за предаването „360 градуса“, излъчвано по местната телевизия МРТ 1.
Проектодоговор и необходимост от обсъждане
Николоски потвърди, че правителството на Северна Македония е получило от българска страна проектодоговор за съвместно строителство. Той подчерта, че договорът е бил незабавно разгледан на заседание на правителството и е сформиран работен орган, състоящ се от министрите на транспорта и финансите и директора на железниците. По думите му, необходимостта от обсъждане на договора е належаща.
На въпроса дали има нещо спорно в договора, Николоски отговори, че такива въпроси съществуват и добави: „е необходимо да седнем с българската страна и да разговаряме“. Той изтъкна, че липсата на срещи е пречка за напредъка по проекта. „Нека повторя, ако българската страна иска да построи железопътна линия, ще има железопътна линия и тя ще бъде построена“, коментира Николоски.
Пречки и предизвикателства
Според Николоски, подобни провокативни изявления от българска страна са само думи, а действията показват, че линията София – Перник няма да бъде реконструирана, тъй като парите са взети и ще бъдат инвестирани в проекта София – Бургас. Той подчерта, че Северна Македония в момента е единствената държава, която строи железопътна линия по Коридор 8.
Николоски изрази и позицията на правителството на Северна Македония, че не желае да инвестира в железопътна линия, която завършва в тунел. Той посочи, че проблемът е в решението на България да не възстановява железопътната линия от София до Перник, нито от Перник до Гюешево във втората фаза.
Значение на железопътната линия
Железопътната линия София – Скопие е част от европейски транспортен Коридор № 8, който има за цел да свърже Черно море с Адриатическо море. Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) преминава от пристанище Бари в Италия през Албания и Северна Македония до пристанищата Варна и Бургас в България.
Централната част на този паневропейски коридор минава през Северна Македония – Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Въпреки това, липсват връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България). Част от тези връзки, от Куманово до Беляковце, беше пусната в експлоатация на 17 януари.