Община Гурково с бюджет от 11.2 милиона лева и дълг от 635 хиляди
Обществено обсъждане на проектобюджета и дългосрочен дълг на 11 април

Община Гурково предлага бюджет от над 11 милиона и 200 хиляди лева за настоящата година, но се сблъсква с дълг от 635 хиляди лева, произтичащ от нерешени финансови задължения. На 11 април ще се проведе обществено обсъждане на проектобюджета и на предложението за поемане на дългосрочен дълг за погасяване на задълженията.
Кметът Кънчо Папазов обсъди финансовата ситуация на Общината с представители на политическите партии по време на традиционна среща. Проблемът с дълговете датира от осем години и е свързан с неизплатени задължения на Общината към частен консорциум за дейности, които не са извършени. Администрацията уточнява, че тези задължения са определени със съдебни решения и са свързани с административни грешки и липса на финансова предвидливост.
Хронология на проблема
През 2016 година Общината сключва неизгоден договор с консорциум за изработване на технически проекти за пътища и улици на територията на Гурково. Договорената сума е 350 хиляди лева без ДДС, докато целевата субсидия за капиталови разходи през този период е едва 126 хиляди лева. Въпреки сключения договор, Общината не осигурява финансиране и не подава заявления за получаване на европейски средства, което води до спорове с изпълнителя.
След предаването на проектите, Общината отказва да плати дължимата сума, което води до съдебен процес. През 2022 година Окръжният съд в Стара Загора осъжда Общината да заплати на изпълнителя над 380 хиляди лева, плюс разноски по делото от над 73 хиляди лева. Апелативният съд в Пловдив потвърдил решението, а възможността за извънсъдебно споразумение не е била използвана, което би могло да намали финансовите щети.
Настояща ситуация и последствия
Община Гурково е обжалвала решението през 2024 година, но Върховният касационен съд не е допуснал жалбата. Кметът Папазов подчертава, че натрупаните лихви водят до значителни финансови щети за бюджета на Общината, което пряко засяга жителите. В момента Общината дължи 635 хиляди лева, а тазгодишната целева субсидия за капиталови разходи е 555 хиляди и 800 лева.
Ситуацията поставя сериозни въпроси относно управленските решения на местната власт и необходимостта от по-добра финансова предвидливост в бъдеще.