МОН отличи шест учители за развитие на социални умения и емоционална интелигентност
Наградите бяха връчени на конкурс в курорта „Албена“ по време на международната учителска спартакиада

Министерството на образованието и науката (МОН) отличи с награди шестима учители за приноса им в изграждането на социални умения и емоционална интелигентност чрез извънкласни дейности. Отличията бяха връчени по време на финалното събитие на Дванадесетия национален конкурс „Извънкласните и извънучилищните дейности“, което се проведе в курорта „Албена“ в рамките на 21-ата международна учителска спартакиада.
Заместник-министърът на образованието и науката Емилия Лазарова присъства на церемонията и подчерта значението на състезанието като модел за развитие на екипност, отговорност, дисциплина и приятелство. „Няма значение дали някой е победил, важното е, че са участвали“, заяви тя при връчването на купите и медалите на участниците.
Международна спартакиада и национален конкурс
В спортната надпревара участваха 450 педагози от 28 общини в България, както и отбори от Полша и Азербайджан. В отборното класиране на първо място се класираха учителите от Пловдив, следвани от Бургас и Стара Загора на второ и трето място. Надпреварата включваше 12 вида спорт, сред които традиционните колективни игри, шах, дартс, теглене на въже и петака.
Поредицата събития бяха подкрепени и от президентите на КНСБ Пламен Димитров и д-р Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители към КНСБ, която е и организатор на спартакиадата.
Отличени добри практики в социалното и емоционално развитие
В рамките на конкурса „Извънкласните и извънучилищните дейности“ участие взеха около 200 учители от различни градове, които представиха проекти за развиване на социални умения и емоционална интелигентност. Министерството награди шестима педагози за техните успешни практики.
- Грета Георгиева, директор на ДГ „Слънце“ в Павликени, получи специална награда за използване на игри и забавления за постижения в спорта при децата.
- Пенка Харитева и Яна Лазаревич от ДГ „Осми март“ в Пловдив бяха отличени за проекта „Емоционално пътешествие“ в категория „Добри практики“ за работа с подготвителна група.
- Цветелина Минева от СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново беше наградена за ролята на ученика като изследовател в извънкласни дейности от първи до 12-и клас.
- Антония Боянова от Центъра за специални образователни потребности в Търговище получи награда за извънучилищни дейности с презентацията „Приказките оживяват в детските ръце“.
- Галина Яхова, директор на Професионалната гимназия по облекло „Елисавета Багряна“ в Бяла Слатина, беше отличена с грамота за научно есе на тема „Естественият и изкуственият интелект в образованието - актуално състояние и тенденции“.
Наградите бяха връчени от Благовеста Борчева, държавен експерт в дирекция „Приобщаващо образование“ към МОН.
Приоритети и бъдещи инициативи в образованието
По време на форума д-р Янка Такева акцентира върху няколко ключови приоритета, включително грижата за ранното детско развитие, приобщаващото образование и обхващането на деца над четири години в образователната система. Тя подчерта необходимостта от подобряване на качеството на образованието, особено чрез постоянна квалификация на учителите в университетите и извън тях.
Обсъждането на добри практики показа, че заниманията със спорт и изкуства имат съществен принос за личностното развитие на децата. Социално-емоционалните умения се разглеждат като ключови за благополучието и успешната интеграция на учениците в образователната среда.
Станаха ясни и данни за националната програма на МОН „Заедно в изкуствата и в спорта“ за учебната 2024/2025 година, в която са включени близо 64 000 ученици, разпределени в 5242 групи. За програмата са предвидени над 18 милиона лева. През учебната 2025/2026 година ще бъде въведен нов модул, насочен към ученици със специални образователни потребности.
Освен това, около 70 000 ученици участват в занимания по интереси, финансирани от МОН за 2024/2025 година. Предпочитаните направления са STEM дисциплините - „Дигитална креативност“, „Математика“, „Технологии“ и „Природни науки“, както и „Изкуства и култура“, „Спорт“ и „Шахмат“.
Развитие на социалните умения като национален приоритет
Министерството на образованието и науката продължава да утвърждава значението на развиването на социални и емоционални компетенции у децата и учениците. Чрез различни инициативи и програми се стимулира включването в спортни и творчески занимания, които допринасят за по-добро образование и общо благополучие на младите хора в България.