Крум Крумов подчерта важността на играта в образованието на конференция в Златни пясъци
Психологът изтъкна, че бюрокрацията пречи на учителите да използват игрови методи за по-ангажиращо обучение

Психологът Крум Крумов, основател на издателство „Керът“, заяви пред БТА, че в българското образование учителите не се насърчават да използват играта като метод на обучение. Той участва във третата национална конференция „Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование“, провеждаща се в Златни пясъци, където посочи, че основната пречка е голямата бюрократична тежест и необходимостта да се спазва стриктно учебният план и график. Според него, ако преподавателите получат по-голяма свобода да търсят собствени подходи към децата, ще има значителни положителни резултати.
Играта като част от учебния процес
Крумов подчерта, че играта не трябва да се разглежда само като алтернатива на образованието, а като интегрална част от него. „Тя може да бъде включена във всеки учебен предмет и не е необходимо да бъде нещо грандиозно, за да има ефект“, обясни психологът. По думите му основната цел е детето да се чувства включено и да има контрол върху случващото се, като усеща принадлежност в учебния процес.
Той също така отбеляза важността от движение по време на занятие във всяка възраст, тъй като това помага на децата да усвояват информация по-ефективно. Крумов изрази мнение, че не е полезно учениците на около 12 години да прекарват цялото време в седнало положение и да слушат пасивно.
Предизвикателства при прилагане на игрови методи
Въпреки желанието на някои учители да използват игрови подходи, често те срещат съпротива от страна на училищната администрация или родителите. Крумов каза, че въпросът многократно е дискутиран на различни форуми, като изводът му е, че въпреки административното натоварване, учителите имат възможност да внесе промени и иновации в учебния процес.
Той допълни, че макар да няма подробни изследвания за ефективността на преподаването чрез игра, изследване и движение, ползите от тези методи се забелязват в резултатите на учениците. „Най-ценното е, че когато децата се чувстват ангажирани, учението става интересно за тях. Целта е наградата от ученето да бъде самото учене“, сподели Крумов.
Той уточни, че чрез игрите децата започват да проявяват по-голям интерес към четенето, слушането и задаването на въпроси. Това от своя страна подпомага и учителите, които могат да взаимодействат активно с учениците, вместо просто да упражняват строго дисциплина.
Инновации и практически демонстрации на конференцията
На конференцията в Златни пясъци се провеждат практически работилници, демонстрации и открити уроци, насочени към плавния преход между детската градина и началното училище. Представят се иновативни образователни подходи като STEAM, дизайн мислене, учене чрез игра и Монтесори, които са признати на международно ниво.
Тези методи целят да обогатят учебния процес и да създадат по-ефективна и ангажираща среда за учениците, подкрепяйки развитието им в ранните етапи на образованието.