Красимир Вълчев: Образователната система се нуждае от спешни реформи
Министърът подчертава необходимостта от нова визия за учебните програми и оценяването

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев заяви днес във Варна, че големият проблем на образователната система е културата на заучаване, която не подготвя учениците за анализи и връзки. Той подчерта, че заради това представянето на учениците в международното изследване PISA е незадоволително.
Вълчев отбеляза, че програмите са свръхамбициозни, което е контрапродуктивно и демотивира децата, водещо до отпадания от системата. „Нужно е да се направи количествена промяна в учебните програми, но нашата амбиция е да постигнем и качествена, със засилен възпитателен елемент“, добави министърът. Той уточни, че разговорите за нова визия и концепция вече са започнали, но подходът е различен за всеки предмет. Например, историята не трябва да се изучава само с дати, а като разбиране на света.
Министърът изрази мнение, че работата по промените в учебните програми вероятно ще започне през есента. По думите му, качественото изменение на образователния процес изисква по-компетентностно ориентиране и учениците да получават повече от т.нар. меки умения. Реформата ще стартира основно в гимназиалния курс на обучение.
Промени в оценяването и дисциплината
Вълчев коментира, че задължителната матура по математика е много по-смислена от външното оценяване в 10 клас. Той предложи вариант в гимназиалния курс да се намали броят на часовете по чужд език, тъй като чуждоезиковото обучение е ненужно амбициозно. Според него е необходимо да се върне акцентът върху общообразователната подготовка.
Министърът заяви, че Министерството на образованието и науката (МОН) скоро ще излезе с пакет за промени в закона за образованието, който ще включва концепция за езиковата интеграция на деца, които не знаят български. За предмета „Религия“, Вълчев сподели, че той вече се изучава факултативно, и целта е да се изградят етични компетентности и морални ценности.
Мерки за дисциплина и учебно време
Министърът подчерта необходимостта от въвеждане на оценка за поведение, тъй като много учители се чувстват безпомощни да налагат дисциплина в час. „Преподавателите се въздържат от санкции, защото те са крайни“, каза Вълчев. Той предложи да се прилагат по-леки мерки срещу учениците с лоша дисциплина, които да не подлежат на обжалване от родителите.
Според него е време да се обсъди ефективността на учебното време, като минималният брой дни, в които родителите могат да извиняват отсъствия по семейни причини, трябва да бъде намален.
В заключение, Вълчев отбеляза, че има значителни забавяния по усвояването на средствата по Плана за възстановяване и устойчивост, а част от проектите може да не се реализират. Това е особено тревожно за София и Варна, където училищата работят на двусменен режим, а градините не достигат. Министърът подчерта важността на осигуряването на средства за математически гимназии в тези градове.
Днес министър Красимир Вълчев участва в заседанието на Академичния съвет на Икономическия университет във Варна.