Чепеларе отбеляза 30 години развитие на туризма с ключови проекти
Сдружението на хотелиери и ресторантьори подчертава устойчивостта при кризи и планира спортен център и събития за удължаване на сезона

Сдружението на хотелиери, ресторантьори и търговци в Чепеларе отбеляза 30 години от основаването си с тържества, посветени на постиженията в развитието на туризма в региона. През тези три десетилетия Чепеларе успя да се утвърди като „Зеленото сърце на България“ и привлича туристи както през зимния, така и през летния сезон.
Обединение за по-добро развитие на туризма
Според Съби Маданков, председател на сдружението, най-важният урок от дейността на организацията е колективната работа между представители на местния бизнес, институции и неправителствени организации. Тази синергия е ключова за устойчивото развитие на туризма в община Чепеларе.
Маданков подчертава, че най-силният период за туристическия сектор в Чепеларе е бил около 2002-2003 година, когато сдружението е управлявало лифта до връх Мечи чал. Тогава районът е преживял истински туристически бум, а завършеният зимен туристически продукт привличал гости от цяла България.
Преодоляване на тежки кризи
През тези 30 години хотелиерите и ресторантьорите в Чепеларе са се сблъскали с три сериозни икономически и здравни кризи на национално и световно ниво: финансовата криза през 1996-1997 г., кризата от 2008 г., както и пандемията от COVID-19. „Над 30-40% от фирмите в сектора не успяха да оцелят през тези трудни години“, отбелязва Съби Маданков. Членската маса на сдружението е намаляла от близо 130 през 2002 г. до около 70 в момента.
Перспективи и нови проекти
Една от основните надежди на представителите на бранша е проектът на частен инвеститор за спортен център в района на Мечи чал. Той включва свързване с лифтове до Пампорово и изграждане на модерни спортни съоръжения – плувен басейн, бази за хокей на трева и лед, волейболни площадки, стадион и други.
За предстоящия летен сезон сдружението планира да предложи богат календар от спортни и културни събития, които да разширят туристическия поток извън традиционните летни месеци юли и август. „Идеята е да развиваме събитиен туризъм, за да удължим сезона и да привлечем повече посетители“, обяснява Маданков.
Главните клиенти на хотели в Чепеларе традиционно са български семейства, търсещи уют и спокойствие в планинската курортна дестинация.
Технически и дигитални новости
Сред важните постижения през последните години хотелиерите подчертават създаването на дигитална карта на Чепеларе, която обединява всички туристически ресурси и услуги в общината. Този инструмент улеснява посетителите и помага за по-добрата организация на туризма.