Конституционен съд разглежда промени в избора на председател на ДАНС
Депутатите оспорват прехвърлянето на изборния механизъм от президента към парламента по предложение на Министерския съвет
Конституционният съд (КС) образува дело за разглеждане на конституционността на приетите промени в закона за Държавната агенция „Национална сигурност“ (ДАНС). Това стана по инициатива на депутати от 51-вото Народно събрание, които оспорват измененията, с които изборът на председател на агенцията вече ще бъде извършван от парламента по предложение на Министерския съвет.
Основни промени и мотиви за оспорване
Досега председателят на ДАНС се назначаваше с указ на президента на Републиката. След приемането на новите текстове обаче, този механизъм се променя и изборът се изкъпва в парламентарната процедура с предложението от страна на Министерския съвет.
Президентът Румен Радев наложи вето върху законопроекта, но то бе преодоляно от мнозинството в Народното събрание, което доведе до окончателното му приемане.
Жалбата до Конституционния съд бе внесена от депутата Петър Петров от парламентарната група „Възраждане“. В интервю за БТА той подчерта, че според тях измененията нарушават конституционните принципи, по-специално разделението на властите и ролята на президентската институция като балансьор в системата на властите.
Подкрепа и състава на жалбата
Общо 59 народни представители стоят зад искането за преразглеждане на законността на промените. Освен от „Възраждане“, сред подписалите са трима депутати от „Продължаваме промяната“, 13 от „Алианс за права и свободи“ и представители на парламентарната група на „Величие“.
Петър Петров поясни, че тази съвместна инициатива иска да насочи вниманието на Конституционния съд към възможното нарушение на основни конституционни принципи при приемането на промените.
Влияние върху баланса на властите в България
Спорният текст предизвиква разгорещени дебати за начина, по който се осъществява контролът върху националната сигурност и ролята на ключовите институции.
Критиците на новия закон аргументират, че прехвърлянето на правомощието за избор на председател на ДАНС от президента към парламента може да отслаби независимостта и баланса между изпълнителната и законодателната власт.
Този казус е от особена важност за конституционното устройство, тъй като регламентира механизми, свързани с националната сигурност и контрол над службите за сигурност.