Филмът 'Тъндърболтс' стартира в Китай по време на търговска война
Премиерата проверява интереса на китайската публика към холивудските продукции

Новият филм "Тъндърболтс *" (Thunderbolts*) на "Дисни" и "Марвел" тръгна по кината в Китай от днес, като това е първият американски филм, който се разпространява в страната след началото на новата търговска война със САЩ. Премиерата на "Тъндърболтс *" проверява интереса на китайската публика към холивудските блокбастъри в условията на засилено напрежение между двете страни.
Американският филм, който избягва ограниченията
"Тъндърболтс *", част от популярния франчайз на "Марвел", беше одобрен за разпространение в Китай преди Вашингтон и Пекин да си наложат взаимни мита. Това позволи на филма да избегне ограниченията, наложени по-рано този месец за холивудски внос, които са част от ответните мерки на Китай срещу САЩ.
Филмът представя нетрадиционна група антигерои, които се обединяват срещу суперзлодей, и е очакван с интерес на китайския пазар. Въпреки това, китайската публика все по-често се отдалечава от американските продукции, което се отразява и на боксофиса.
Промени в предпочитанията на китайската публика
През 2024 г. в Китай са пуснати общо 42 американски филма, но интересът към тях намалява. Премиерите през 2025 г. включват "Снежанка", който е спечелил 9 милиона юана (около 1,24 милиона щатски долара), и "Капитан Америка: Нов свят" с приходи от 104 милиона юана. За сравнение, водещият филм в китайския боксофис за 2025 г. – "Нъчжа 2" – реализира над 7 милиарда юана на вътрешния пазар.
Пан Лей, 49-годишен жител на Пекин, споделя, че последният американски филм, който е гледал, е бил "Дюн" преди четири години. Той отбелязва, че макар франчайзът на "Марвел" да е осигурявал "храна" за зрителите в продължение на близо 20 години, новите продукции и визуални ефекти вече не впечатляват толкова.
Пан Лей допълва: „Липсват ми дните, когато можехме да гледаме прекрасни холивудски филми като "Титаник", "Скорост", "Истински лъжи" и "Железният човек". Мисля, че по-младите хора не споделят същата представа за Холивуд като моето поколение.“
Развитие на китайската киноиндустрия и бъдещи перспективи
Китайските зрители от поколението на Пан Лей са свикнали с доминацията на холивудските филми в местния боксофис. В последното десетилетие обаче бързото развитие на родната филмова индустрия доведе до това, че местни продукции с китайски звезди и истории заемат водещи позиции.
От 2015 г. насам китайските филми заемат първото място в местния боксофис всяка година, докато чуждестранните продукции все по-рядко достигат върха на класациите.
Анализатори смятат, че дори без нова търговска война и нарастващо геополитическо напрежение между САЩ и Китай, холивудските филми едва ли ще възвърнат доминиращата си позиция на китайския пазар.
Професор Стенли Роузън от Университета на Южна Калифорния заявява: „Китай ще продължи да доминира на вътрешния си пазар. Страната научи много от Холивуд и просто вече не се нуждае от холивудските блокбастъри. Само два холивудски филма спечелиха над 100 милиона долара в Китай миналата година и не очаквам някой да го направи тази година.“
Освен това, в последно време се съобщава, че филмови дейци в Китай се опитват да интегрират изкуствения интелект в киноиндустрията, което допълнително променя облика на местните продукции.