Фестивал в Амстердам отдава почит на Густав Малер на 18 май
114 години от смъртта на композитора с изпълнения на всичките му десет симфонии и участие на неговата внучка

Фестивал, посветен на композитора Густав Малер, с включени изпълнения на всичките му десет симфонии и други ключови произведения, се провежда в Концертгебау в Амстердам. Кулминацията на събитието настъпва днес, 18 май, когато се отбелязват 114 години от смъртта на Малер. Сред публиката е и неговата внучка Марина Малер на 81 години, предава Асошиейтед прес.
Програма и участници във фестивала
В рамките на фестивала се изпълняват симфониите на Малер в хронологичен ред. Сред участващите оркестри са Кралският Концертгебау оркестър, Будапещенският фестивален оркестър, NHK симфоничният оркестър от Япония, Чикагският симфоничен оркестър и Берлинската филхармония. Диригенти на концертите са Клаус Мякела, Иван Фишер, Фабио Луизи, Яп ван Зведен, Кирил Петренко и Сакари Орамо.
За по-широка аудитория концертите се излъчват също на голям екран в амфитеатър с капацитет 1500 места, намиращ се в парка Вонделпарк в Амстердам.
История и значение на фестивала
Първият голям защитник на музиката на Малер е диригентът Вилем Менгелберг, който през 1920 година организира първия фестивал в чест на 25-годишнината си като главен диригент на Концертгебау оркестър и изпълнява всички симфонии на композитора.
Втори фестивал се провежда през 1995 година, отбелязващ 75-годишнината на първия такъв. Плановете за честване на 100-годишнината през 2020 година са осуетени заради пандемията от COVID-19.
Имената на диригенти като Бруно Валтер и Ленард Бърнстейн също са свързани с популяризирането на Малер през ХХ век. Особено значим е цикълът от симфонии, дирижиран от Бърнстейн с Виенската филхармония през 1960-те години, който допринася за култа към Малер, макар и първоначално да среща някакво съпротивление.
Влияние и приемане на творчеството на Малер днес
Съпоставяйки реакциите от миналото, Иван Фишер разказва: „В коридорите по време на паузите музикантите си говореха: ‚Да, хубава музика, но малко кич. Защо му трябват тези бомбастични ефекти?‘. След цикъла на Бърнстейн в духа на времето култът към Малер нараства и творчеството му става широко обожавано.“
Творбите на Малер звучат на значими културни събития и в киното. Например адажието от Пета симфония е дирижирано от Бърнстейн на погребението на сенатор Робърт Кенеди и е използвано във филмите „Смърт във Венеция“ (1971) и „Лидия Тар“ (2022). Втори концерт от симфонията пък участва в бродуейския спектакъл „Портретът на Дориан Грей“, номиниран за награда „Тони“.
Лични спомени и впечатления на диригентите
Яп ван Зведен, който живее в близост до Концертгебау, споделя спомена от първото си слушане на Малер на 6 или 7 години по време на изпълнение на Четвъртата симфония, дирижирана от Бърнард Хайтинк. Той добавя: „Партитурите на Малер са като GPS към живота му. Той е толкова човечен, а ние ставаме свидетели на всички емоции – това е различно изживяване от симфония на Чайковски.“
Италианският диригент Фабио Луизи разказва за първото си впечатление на Малер, когато на 15-годишна възраст слуша симфониите му в Генуа: „Беше поразително. Не знаех, че музиката може да е толкова страстна и интензивна през цялото време – толкова дълга симфония с много различни характери и емоции. Излязох от концерта разтреперан от удоволствие и изненада.“