Въглеродните емисии в Нидерландия се увеличиха през 2024 г. след седем години спад
Спадът в емисиите е заменен с увеличения от авиацията и индустриалното производство

След седем години на рязък спад, въглеродните емисии на големите компании в Нидерландия са се увеличили през 2024 година. Това съобщава всекидневникът "Трау", позовавайки се на данни от Нидерландския орган за емисиите (NEa). Увеличението на емисиите е следствие от нарастващия брой полети, както и от новите производствени практики на индустриалните компании.
Увеличение на емисиите от авиацията
Според данните, емисиите от авиацията в Нидерландия са се увеличили с 17% до 3,1 милиона тона въглероден диоксид. Директорът на NEa, Марк Бресерс, уточнява, че данните се отнасят само за полетите в рамките на Европа, а полетите на дълги разстояния оказват още по-голямо влияние върху изменението на климата. Въпреки усилията на авиокомпаниите да намалят емисиите чрез използване на биогорива, тези мерки не са достатъчни, за да компенсират нарастващия брой полети.
Промишлени емисии и предизвикателства
NEa съобщава, че 330-те големи компании в Нидерландия, задължени да докладват за емисиите си, през миналата година са освободили повече емисии от въглероден диоксид, отколкото през 2023 година. Увеличението от 1,8 милиона тона следва седем години на спад, като единствено през 2021 година е отчетено леко повишение, свързано с пандемията от COVID-19. Според Бресерс, увеличението на емисиите е резултат от повишеното производство на стомана от "Тата Стийл", след като една от доменните пещи е била спряна за поддръжка.
Въпросът остава дали компаниите ще успеят да намалят отделянето на парникови газове при увеличаване на производството. Бресерс подчертава необходимостта от иновации и намаляване на изкопаемите горива. Въпреки това, много компании отлагат инвестиции в зелени технологии поради недостатъчен капацитет на електрическата мрежа и високите цени на електричеството.
Планове за бъдещето
Нидерландските власти планират да публикуват специален меморандум относно допълнителните мерки за справяне с увеличението на емисиите. Министърът по въпросите на климата, Софи Херманс, е изправена пред предизвикателства, тъй като преговорите със значителните замърсители не напредват успешно. Само 5 от 15-те най-големи замърсители в страната са на път да сключат индивидуални споразумения.
Бресерс очаква, че значително намаляване на емисиите ще бъде постигнато едва през следващите пет години, когато започне съхранението на въглеродни емисии в изчерпани находища в Северно море. Той посочва, че лесните решения за устойчивост вече са изчерпани и следват по-скъпи инвестиции.
Според Бресерс, химическите компании, производители на торове и редица енергийни компании, също планират подобни проекти. Тези предприятия отговарят за половината от въглеродните емисии в Нидерландия, което подчертава необходимостта от спешни действия в сферата на климата.