Строежът на магистралата Бяла - Велико Търново с прогнозна стойност 2,967 млрд. лева
Министър Иван Иванов очаква одобрение на финансирането по време на парламентарния контрол

Строежът на магистралата в отсечката Бяла - Велико Търново изглежда скъп, поради сложността на заданието, разширените допълнителни пътни връзки и взетата предвид инфлация през последните години. Проектът ще бъде готов в края на тази или началото на следващата година, а регионалният министър Иван Иванов изрази надежда депутатите да одобрят финансирането за изграждане на отсечката по време на парламентарния контрол.
Дебат в парламента
Министър Иванов отговори на въпрос на народния представител от ПГ на ПП-ДБ Иван Белчев относно строежа на пътната отсечка Бяла - Велико Търново, която е част от пътя Русе - Велико Търново. Процедурата за изграждане на отсечката бе започната през 2021 година, а окончателният вариант е планиран за есента на 2024 година. Министърът уточни, че проектът не е разработен в рамките на настоящия кабинет.
Прогнозната цена на отсечката е съпоставима с тази на първия участък на магистралата, която е спечелена при цена от 21,7 млн. лева за километър. Иванов добави, че към стойността трябва да се включи инфлацията, но цената не може да надвишава заложената в обществената поръчка, съгласно условията, поставени от предходни правителства.
Строителни характеристики
Строежът включва изграждането на най-големия пътен възел, който е строен някога в България и който не е бил предвиден в първоначалния проект. Планирано е изграждането на 12 виадукта с обща дължина 9 километра, 3 тунела с обща дължина 2 километра, 8 пътни възела с обща дължина 20 километра, 12 подлеза и надлеза, както и 13 с селскостопанско предназначение. Цялата отсечка е разделена на три подучастъка.
Оферти в обществената поръчка за изграждане на отсечката се подават до 13 май 2025 година. Прогнозната стойност на проекта е 2,967 млрд. лева без ДДС, а срокът за изпълнение е 1770 календарни дни.
Сравнение с предходни проекти
Сумата за строеж на пътя е два пъти по-висока от предходни обществени поръчки и е съпоставима с цените за строеж на пътища в Германия. Народният представител Иван Белчев подчерта, че заради това се изисква немско качество, спазване на сроковете и безопасност за хората, които пътуват по новия път.