През 2023 г. Италия води по автомобили на глава от населението в ЕС
Евростат отчита спад до 0,55 автомобила на жител в ЕС и разкрива регионални различия в моторизацията и електрическите коли

През 2023 г. средният брой леки автомобили на жител в Европейския съюз (ЕС) е бил 0,55, което представлява лек спад от 0,1 процентни пункта спрямо 2022 г., според данни, публикувани днес от европейската статистическа агенция Евростат.
Регионални различия в разпространението на автомобили в ЕС
Нивото на разпространение на автомобили на глава от населението варира значително между регионите в ЕС и често отразява икономическите условия, въпреки че съществуват и други фактори. Например, рекордният висок брой автомобили в италианския регион Вале д’Аоста се дължи на благоприятни данъчни политики. През 2023 г. трите региона с най-висока степен на моторизация са именно в Италия – Вале д’Аоста с 2295 леки автомобила на 1000 жители, автономна провинция Тренто с 1521 автомобила и автономна провинция Болцано с 915 автомобила на 1000 души.
Сред десетте региона с най-висока концентрация на автомобили шест са в Италия, а останалите четири – по един във Финландия, Гърция, Нидерландия и Чехия.
Региони с ниска степен на моторизация и разпространение на електрически автомобили
От другата страна на спектъра, регионът с най-малко леки автомобили на 1000 жители е отвъдморският френски регион Майот със 83 автомобила. Следват гръцкият Пелопонес с 206 и Френска Гвиана с 223 автомобила на 1000 души. Сред десетте региона с най-ниска моторизация четири са в Гърция, два във Франция, два в Румъния, и по един в Германия и Австрия. Заслужава внимание, че към тази група спадат и столичните области на Берлин (340) и Виена (364).
В България разликите между регионите са сравнително малки. Югозападният район е лидер по брой автомобили с 506 на 1000 жители, докато най-ниският коефициент е в Южен Централен регион с 441 автомобила на 1000 жители.
Дял на електрическите автомобили по региони
Процентът на електрическите леки автомобили е най-висок в региони на Нидерландия, Швеция и Дания. Лидер е нидерландският регион Флеволанд, където 17,1% от автомобилите са електрически. След него се нареждат шведският Стокхолм с 10,7%, както и датският Ховедстаден и нидерландският Утрехт с по 8,6%.
В челната десетка по електрическа мобилност влизат пет региона от Дания, два от Нидерландия, два от Швеция и един от Белгия.
Обратно, сред десетте региона с най-нисък дял електромобили, близък до нулата, шест са в Гърция, два в Испания и два в Полша. За България такива данни не са предоставени от Евростат.