Любомир Дацов: Необходими са реформи в бюджетния процес за въвеждане на еврото
Пет ключови области и експертна мобилизация са решаващи за плавния преход към еврото и новата фискална рамка на ЕС

Финансистът и член на Фискалния съвет Любомир Дацов подчертава необходимостта от продължаване на реформите в пет ключови области на бюджетния процес, които са решаващи за успешното въвеждане на еврото и адаптацията към новата фискална рамка на Европейския съюз. Това става ясно от негов анализ, разпространен от Фискалния съвет.
Пет области за структурни промени в бюджетния процес
Според Дацов, за да се постигнат съществени и трайни подобрения в управлението на публичните финанси, е необходимо да се направи промяна в процедурите в следните направления:
- Развитие на средносрочните фискални рамки и стратегическо планиране, което да бъде обвързано със секторни реформи;
- Въвеждане на средносрочни разходни рамки на министерско ниво, с акцент върху програмното бюджетиране;
- Преглед на публичните разходи с цел повишаване на тяхната ефективност и отпадане на неработещи програми;
- Основна реформа на програмното бюджетиране, преминаваща от икономически елементи към програмен подход;
- Капиталово бюджетиране с ясно регламентиране и управление на инвестиционни проекти според критерии за добавена стойност.
Любомир Дацов отбелязва, че постигането на устойчив напредък в тези области ще бъде ключово за успешното и плавно въвеждане на еврото, планирано за 1 януари 2026 г., както и за прилагането на новите правила за фискална координация в Европейския съюз.
Предизвикателства пред бюджетното планиране и управление
В анализа се посочва, че през последното полугодие в България излизат на преден план две основни направления: подготовката за въвеждането на еврото и съответната адаптация към новата икономическа и фискална рамка на ЕС. Тези процеси изискват сериозни промени както в законодателството, така и в институционалната структура и натрупване на административен капацитет.
Докато адаптацията към еврозоната се разглежда като технически процес, новата фискална рамка изисква дълбоки структурни промени в начина на планиране и управление на публичните финанси. Въпреки че България има дългогодишен опит със средносрочното бюджетиране, приложението на тези инструменти до момента е било по-скоро формално и повърхностно.
Дацов изтъква, че Законът за публичните финанси, който влиза в сила през 2014 г., все още не се прилага пълноценно, като политическите интереси често доминират над стратегическото планиране и ефективното управление на публичните средства.
Необходимост от експертна и административна мобилизация
Анализаторът подчертава, че предизвикателствата пред страната изискват сериозна експертна и административна мобилизация в идните месеци. Само чрез целенасочени усилия и задълбочени реформи в бюджетния процес може да се осигури устойчив и успешен преход към общата европейска валута и новата икономическа рамка на ЕС.