Износът на алкохолни напитки от ЕС достигна 29,8 млрд. евро през 2024 г.
Увеличение с 10,9% в сравнение с 2019 г., водещо място заема виното с 56,2% дял

През 2024 г. Европейският съюз е изнесъл алкохолни напитки на стойност 29,8 милиарда евро, което представлява увеличение с 10,9 на сто в сравнение с 2019 г. (26,9 милиарда евро), отчита Евростат.
Водеща позиция заема износът на вино от прясно грозде, включително подсилено вино, чийто дял е 56,2 на сто (16,8 милиарда евро) от всички алкохолни напитки. На втора позиция се нареждат алкохолните напитки и ликьорите с дял от 29,7 на сто (8,9 милиарда евро), следвани от бирата с 11,5 на сто (3,4 милиарда евро). Други ферментирали напитки, като сайдер, крушов сайдер, медовина и саке, формират 1,7 на сто (0,5 милиарда евро), а вермут и други ароматизирани вина имат дял от 1 на сто (0,3 милиарда евро).
Най-големите износители в ЕС
Франция е най-големият износител на алкохолни напитки от ЕС за страни извън блока през 2024 г. с обща стойност 12,1 милиарда евро, което представлява 41 на сто от общото количество. Страната изнася основно вино (66,7 на сто или 8,1 милиарда евро) и алкохолни напитки и ликьори (31,8 на сто или 3,8 милиарда евро).
Италия заема второ място с 6 милиарда евро (20 на сто от общия износ на ЕС за страни извън блока), като 81,1 на сто (4,9 милиарда евро) от износа е свързано с вино. Испания и Нидерландия следват със стойности от 2,5 милиарда евро и 2,3 милиарда евро, което представлява по 8 на сто от износа за всяка от двете страни. В Испания водещата категория е виното (1,6 милиарда евро), докато в Нидерландия това е бирата (1,3 милиарда евро).
Водещи дестинации за износ
През 2024 г. Съединените щати са водещата дестинация за износ на алкохолни напитки от ЕС, с обща стойност на износа 8,9 милиарда евро (30 на сто от общия експорт). Повече от половината от тази стойност, 4,9 милиарда евро, се свързва с износа на вино, а 2,9 милиарда евро - с алкохолни напитки и ликьори.
Великобритания е вторият най-голям търговски партньор с 4,9 милиарда евро (17 на сто от общия износ), състоящ се най-вече от вино (68 на сто или 3,3 милиарда евро). Следват Китай и Канада (по 1,6 милиарда евро всяка), както и Швейцария (1,4 милиарда евро). Износът на алкохолни напитки за Канада и Швейцария е основно вино, докато за Китай водещата категория е алкохолни напитки и ликьори с 0,7 милиарда евро (45 на сто), следвана от виното с 0,5 милиарда евро (34 на сто).