Фикосота Фууд инвестира над 255 млн. лева в устойчиво развитие
Компанията разширява завода Alto и расте с над 10% в снак дивизията през 2024 г.

Компанията "Фикосота Фууд" е инвестирала над 255 млн. лева през последното десетилетие в дългосрочни и устойчиви проекти, за да осигури стабилен растеж и конкурентоспособност на световния пазар. Това заяви управителят и собственик Красен Кюркчиев в интервю за БТА, след като компанията бе отличена с наградата „Инвеститор на годината“ в категорията „Устойчив бизнес“.
Инвестиции в иновации и устойчивост
Сред най-значимите проекти на "Фикосота" е построяването на високотехнологичния производствен център Alto в Шумен, в който вече са вложени над 80 млн. лева. Този завод представлява най-голямата и модерна инвестиция в историята на компанията – пекарна за брускети, с височина 25 метра и разгъната площ от 15 000 квадратни метра. Годишният капацитет на базата е 29 000 тона, еквивалент на 414 млн. пакета Bruschette Maretti.
Процесът на производство в Alto е силно автоматизиран, като се стреми да запази автентичния занаятчийски метод на приготвяне на брускетите с натурални съставки и характерна форма. След изпичането и овкусяването продуктите се опаковат индивидуално и групово чрез автоматични линии, осигуряващи високо качество и безопасност.
Красен Кюркчиев подчерта, че инвестициите не са просто необходими, а задължителни за удовлетворяване и надскачане на изискванията на съвременните потребители и индустрия. Той допълни, че устойчивият растеж на компанията в продажбите се дължи именно на тези редовни вложения.
Устойчиви практики и зелени технологии
Като част от ангажимента към екологична отговорност "Фикосота" инвестира и в зелени технологии. Сред най-важните инициативи е инсталирането на фотоволтаични системи на покривите на заводите, които осигуряват част от необходимата електроенергия чрез чисти източници. Това повишава енергийната независимост на производствените линии и гарантира тяхната работа дори при евентуални прекъсвания на ток.
Устойчивостта се проявява и в редица детайли – оптимизиране на опаковките, намаляване на брака и отпадъците, повишаване на енергийната ефективност и подобряване на условията на труд. Безопасността на служителите е приета не като бонус, а като основен принцип в управлението на компанията.
Пазарна позиция и развитие на брандовете
"Фикосота Фууд" е водещ производител на бързооборотни стоки в България с износ към над 80 държави на пет континента. Сред основните марки са Savex, Maretti, Semana, Milde, Emeka, Pufies, My Motto, Kubeti, Teo и др. Продуктите на компанията се радват на особена популярност в Германия, САЩ, Полша, Румъния и Чехия.
Най-значимият бранд в снак дивизията е Bruschette Maretti, който вече е най-големият световен бранд за брускети и има основен пазар в Германия – факт, който управителят определя като изключителен успех. Друг продукт в същата категория е „Кубети“, насочен към детския сегмент. Двата бранда държат общо над 40 процента от българския пазар на хлебни снаксове, който възлиза на около 11-12 процента от цялата категория солени снаксове.
Пазарът на солени снаксове в България продължава да расте и българските потребители стават все по-осъзнати – все повече търсят качество, чисти съставки и нови вкусове. Продуктите на Bruschette Maretti са предпочитани основно от млади и активни хора, които ценят натуралните съставки и уникалното вкусно преживяване, както у дома, така и навън.
През 2024 г. групата отчита приблизително 5 процента ръст на общия оборот, като снак дивизията на „Фикосота“ отбелязва още по-силен растеж от над 10 процента, подкрепен от разширяването на пазарния дял, нови клиенти и увеличаване на производствените мощности.
Работна среда и планове за бъдещето
В момента във фирмата работят около 1400 души, като с пускането в експлоатация на завода Alto ще бъдат назначени още 150 служители. Средното заплащане е над средното за сектора, а компанията предлага допълнителни придобивки, обучения и възможности за професионално развитие.
Красен Кюркчиев описва устойчивостта не като стратегия, а като „здрав разум“, изпълнен с четири основни принципа: честност и отговорност при вземане на решения, доверие чрез качествени продукти, разумно използване на ресурсите и създаване на добра работна атмосфера.
Като цяло „Фикосота“ продължава усилено да инвестира и разработва нови устойчиви практики, като планира и през 2025 г. да разшири международното си присъствие.