"Биркенщок" и "Пандора" обсъждат глобално поскъпване заради американските мита
Глобални компании обмислят умерено повишаване на цените, за да разпределят разходите от 10-процентните мита на САЩ и да избегнат рязък скок в американските продажби

Глобални търговци на дребно като производителят на сандали „Биркенщок“ и датската бижутерийна компания „Пандора“ разглеждат възможността да разпределят разходите, свързани с американските мита, чрез умерено повишаване на цените на различни международни пазари. Целта е да се избегнат значителни увеличения на цените в САЩ, които биха могли да навредят на продажбите им, съобщава Ройтерс.
Стратегия за разпределяне на разходите от мита
Глобалното присъствие на тези компании им предоставя предимство да намалят ефекта от по-високите митнически такси на американския пазар. В същото време обаче централните банки трябва да са внимателни, тъй като подобна стратегия може да засили инфлационния натиск в други региони като Европейския съюз и Великобритания, където потребителските цени вече започват да се стабилизират.
Главният финансов директор на „Биркенщок“ заяви, че едно умерено "едноцифрено" повишение на цените в световен мащаб би било достатъчно, за да покрие допълнителните разходи, причинени от американските мита. Главният изпълнителен директор на „Пандора“ Александър Лацик потвърди, че компанията обсъжда дали да повиши цените глобално или само на американския пазар, който е най-големият за марката.
Маркус Голер, партньор в консултантската фирма „Симон Кухер“ в Германия, обясни: „Производител извън САЩ може да реши да направи умерено увеличение на цените както в САЩ, така и на други пазари, тъй като не може да си позволи голямо поскъпване само в Америка.“
Политически и икономически последици
Президентът на САЩ Доналд Тръмп е наложил 10-процентни мита върху глобалния внос и предупреди партньорите си за евентуално въвеждане на още по-високи „реципрочни“ мита. При обявяването на увеличения на цените от страна на американския гигант „Уолмарт“ Тръмп призова чрез социалните мрежи компанията да "изяде митата", което е пример за натиск върху търговците да не прехвърлят пълния разход върху американските потребители.
Поради това повишението на цените на други пазари може да е тактика, която да не провокира негативна реакция от страна на Белия дом. Жан-Пиер Дюбе, професор по маркетинг, подчертава: „Ако митата увеличават производствените разходи, цените в САЩ логично трябва да растат, но компаниите предпочитат да покажат че поскъпванията се случват и на други пазари, за да избегнат обвинения в целенасочено подбиване на американските потребители.“
Влияние върху инфлацията и търговията
Ако много мултинационални корпорации приложат тази практика, инфлацията може да се повиши и в държави, които имат търговски споразумения със САЩ, като Великобритания, целящи да минимизират икономическите последици от митата.
Управителят на Английската централна банка Андрю Бейли посочи този месец, че „глобалните компании не правят разлика между регионите и прилагат ценови решения, валидни за световния пазар, което оказва влияние върху макроикономическите условия в отделните държави“.
Инфлацията в еврозоната постепенно се приближава до целевите 2%, поставени от Европейската централна банка (ЕЦБ), но новите мита, въведени след 2 април, могат да въздействат съществено върху тенденциите в цените през следващия период.
Някои европейски търговци на дребно вече са успели да закупят китайски стоки на по-ниски цени след понижаването на митата върху китайски товари миналата седмица, коментира Мартино Песина, главен изпълнителен директор на „Тако фешън“. Той отбеляза, че доставчиците в Китай са намалили цените заради анулиране на поръчки от американските търговци и поевтиняване на доставките.
Изабел Шнабел от Европейската централна банка заяви, че въпреки че инфлацията в еврозоната може временно да падне под целевата стойност, митата представляват потенциален източник на инфлационен натиск в дългосрочен план. Тя допълни, че фирмите често компенсират по-високите производствени разходи чрез увеличаване на цените на продукти, които не са пряко засегнати от мита.