Биляна Борзан: Търговците мамят потребителите в ЕС с по-ниско качество на продуктите
95% от хърватите забелязват свиване на продуктите, докато цените остават високи

Търговците на дребно и доставчиците на услуги в Европейския съюз мамят потребителите, като намаляват количеството или качеството на продуктите, за да увеличат печалбите, заяви днес хърватският евродепутат Биляна Борзан (SDP) след приемането на нейната резолюция относно правата на потребителите в Европейския парламент, предаде хърватската агенция ХИНА.
Според Борзан, в резултат на проведено проучване, 95% от хърватските граждани са забелязали свиване на продуктите, което се изразява в намаляване на теглото, докато цените остават същите или дори се увеличават. Тя подчерта, че не само продуктите, но и услугите понижават качеството. „87% от гражданите са забелязали спад в качеството на обслужване в хотели, ресторанти и фризьорски салони, без да има намаление на цената“, добави тя.
Резолюцията на Европейския парламент
Комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите на Европейския парламент прие резолюцията, предложена от Борзан, относно новите предизвикателства, пред които е изправен пазарът на ЕС. Тя описа преговорите по въпроса като „доста трудни“, отбелязвайки, че политическият климат е такъв, че мнозинството е против новото законодателство. Въпреки това, Борзан изрази решимост: „Няма да се откажа от борбата срещу всички форми на инфлация на пазара.“
Проблеми с качеството на продуктите
Според Борзан, е недопустимо големите мултинационални компании да намаляват размера и качеството на продуктите, докато запазват или увеличават цените. Тя определи това поведение като „измама на потребителите“, насочена към увеличаване на печалбите. Осемдесет процента от хърватите са забелязали спад в качеството на козметични или хранителни продукти, въпреки че цените остават същите или дори се повишават. Това явление е известно като скипфлация, при което производителите намаляват ключови съставки.
Борзан даде пример с по-слабо действие на перилните препарати или продуктите за лична хигиена, което е резултат от намаляване на дела на най-скъпите активни съставки. Тя отбеляза, че повече от половината хървати купуват по-малко храна поради инфлацията и добави: „Проучванията показват, че дори това, което купуват, вече не е това, което е било.“ Независимо от политическите обстоятелства, Борзан подчерта, че е необходимо да се гарантира, че гражданите получават най-добрата стойност за парите си.