Американски марки автомобили и мотоциклети на българския пазар
Станислав Панчев обсъжда влиянието на митата и тенденциите на автомобилния и мотоциклетен пазар

Американските марки автомобили, представени на българския пазар, преминават през европейските си подразделения и се съобразяват с европейската сертификация. Те се продават като нови автомобили, въпреки че производството им може да е в САЩ. Това заяви Станислав Панчев, член на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), в интервю за БТА по повод отложените мита за автомобили от страна на американския президент Доналд Тръмп.
Панчев уточни, че данните за продажбата на нови автомобили се отчитат чрез регистрациите в системата на КАТ. Вносът на американски автомобили обаче е трудно измерим, тъй като при регистрацията на употребявани автомобили не се прави разграничение между произхода им. "Ако даден клиент или търговец реши да внесе автомобил от САЩ, той в момента се облага с 10 процента мито", добави той.
Според Панчев, в настоящата ситуация на "търговска война", бъдещето е трудно предсказуемо. "Ако бъдат наложени допълнителни мита и те останат в сила в дългосрочен план, това ще окаже сериозен натиск върху автомобилната индустрия", подчерта той. Експертът отбеляза, че глобално погледнато по-големите автомобилни производители са европейските, японските, корейските и китайските компании. Американските марки са по-слабо застъпени в Европа, отколкото европейските в САЩ.
Възможни последствия от митата
Панчев допълни, че е възможно производителите да се наложи да субсидират частично цените в своите производствени калкулации, за да предпазят крайния потребител от ценови шок. "Надяваме се това да се успокои и да няма такива големи такси", коментира той.
На въпрос за най-често използваните американски марки у нас, Панчев посочи, че сред новите автомобили се откроява "Форд" (Ford), която отдавна се счита за европейска марка. "Джийп" (Jeep) също е силно присъстваща на европейския пазар, като производството ѝ е разпределено между Европа и САЩ.
Мото Експо 2025 и американските мотоциклети
Официално в София днес беше открито "Мото Експо 2025" - най-голямото специализирано мото изложение у нас, което ще продължи до 14 април. Панчев каза, че на него присъстват двете най-популярни американски марки мотоциклети - "Харли Дейвидсън" (Harley Davidson) и "Индиън мотърсайкъл" (Indian Motorcycle). В момента върху мотоциклетите от САЩ не се прилагат мита, но производителите са под напрежение. "Това дългосрочно не може да продължава безкрайно, защото затормозява всеки един производител", подчерта той.
Тенденции на българския мотоциклетен пазар
Според Панчев, американските мотоциклети са по-бутикови и заемат по-специфичен пазарен сегмент. Най-масовата марка в България е "Хонда" (Honda), а европейските марки като Бе Ем Ве (BMW) и "Пиаджо" (Piaggio) също отчитат силни продажби. "Всички производители - и японски, и европейски - отчетоха значителен ръст в продажбите си в България през миналата година", каза още Панчев. Той добави, че китайските марки все още не са навлезли масово на българския пазар, като единствената по-добре представена китайска марка е "Цееф Мото" (CFMOTO), която реализира стабилни обеми продажби.