Започва преструктуриране на „БДЖ-Товарни превози“ за намаляване на разходите
Министър Караджов обяви мерки за оптимизация на активите и финансово оздравяване на дружеството
Започва сериозно преструктуриране на „БДЖ-Товарни превози“, което включва намаляване на разходите и анализ на всички тарифи за превоз на товари. Това обяви заместник министър-председателят и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на среща с президента на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) Пламен Димитров.
На срещата присъстваха представители на синдикалната организация, както и ръководствата на „Български държавни железници“ (БДЖ) и Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ). Според Караджов, близо половината от товарите, превозвани с железопътен транспорт в България, се обслужват от „БДЖ-Товарни превози“, а останалата част – от частните превозвачи на пазара.
Въпреки това, данни за миналата година показват, че оборотът на дружеството е 140 млн. лв., а просрочените задължения възлизат на 33 млн. лв. Караджов подчерта, че при подобни финансови резултати, всеки частен субект би обявил дружество в неплатежоспособност. „Към момента сме ограничили всякакви външни разходи, за да избегнем натрупването на още задължения“, коментира вицепремиерът.
Стратегия за оптимизация на активите
В търсене на решения, Караджов заяви, че се работи по продажба на неоперативни активи на дружеството, които генерират значителни разходи. Той уточни, че само за гариране на подвижния състав на коловози, собственост на НКЖИ, „БДЖ-Товарни превози“ плаща до 250 хил. лв. месечно. „Възложил съм на дружеството да подготви в спешен порядък списък на неоперативните активи и да се премине към продажбата им“, добави Караджов.
От ръководството на БДЖ уточниха, че „БДЖ-Товарни превози“ разполагат с около 4500 вагона, а за дейността на дружеството при увеличен обем работа са необходими 2000. Освен подвижния състав, активите с отпаднала необходимост включват сгради, помещения и терени, които не се ползват по предназначение, но продължават да генерират финансови загуби. Например, дружеството разполага с 230 апартамента в цялата страна, които не са използвани.
Обсъждане на бъдещето на железопътния сектор
Президентът на КНСБ Пламен Димитров акцентира, че една от важните теми в железопътния сектор е провеждането на честна процедура за избор на пътнически железопътен оператор. Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България, изрази необходимостта от изготвяне на оздравителна програма за „БДЖ-Пътнически превози“ и „БДЖ-Товарни превози“, включително за осигуряване на ремонтната дейност на подвижния състав.
Караджов добави, че Министерството е изпратило на Европейската комисия концепция и набор от въпроси, свързани с възлагането на пътническите жп превози в страната. „След изчистване на всички детайли и преди обявяване на търга, ще проведем широко обсъждане, в което се надявам да се включат и синдикалните организации“, заключи Караджов.
През първата половина на март т.г. министър Гроздан Караджов одобри спешни мерки за повишаване на жп безопасността, разделени в две групи – краткосрочни и с по-дългосрочен хоризонт.