„Синя София“ предлага концесия за столичния автотранспорт за по-ефективно обслужване

Политическата група настоява за създаване на работна група с ясни правила, въпреки съпротивата от леви партии и ГЕРБ

„Синя София“ предлага концесия за столичния автотранспорт за по-ефективно обслужване
Снимка © Христо Касабов, БТА

Общинските съветници от политическа група "Синя София" внесоха в дневния ред на Столичния общински съвет предложение столичният автотранспорт да бъде предоставен на концесия. Идеята ще бъде разгледана днес и предвижда създаване на работна група, която да изготви ясни правила и критерии за участие на частни компании в обслужването на автобусните линии в София, съобщи Ивайло Йонков.

Предложението за концесия и причините зад него

Според Йонков, концесионирането на част от градския транспорт би било ефективна стъпка за справяне с настоящата криза в автобусните превози. Той подчерта, че настоящата лява политика на общината води само до непрекъснато изсипване на милиони левове в „Столичен автотранспорт“, като бюджетът стига да се поставя в състояние, подобно на това на "Топлофикация". Неотдавна се обсъжда идеята за теглене на стотици милиони евро за закупуване на нови автобуси, което показва тежкото финансово положение на сектора.

Ивайло Йонков изрази увереност, че има значителен интерес от страна на частни инвеститори, които са готови да поемат риска и да вложат собствен ресурс в закупуване на автобуси и управление на обслужването на автобусни линии при по-ниски цени в сравнение с настоящите.

Силна съпротива от различни политически сили

Въпреки обоснованото предложение, „Синя София“ среща сериозен отпор в общинските комисии. Ивайло Йонков посочи, че идеята е била отхвърлена в комисиите по транспорт и икономика на Столичния общински съвет. Основно против са гласували представители на левите партии като БСП, „Спаси София“ и „Възраждане“. Против се обявиха изненадващо и ГЕРБ, въпреки че в момента 20% от автобусните линии в София се управляват от частен оператор с успешни резултати – редовно изпълнение на курсовете, липса на проблеми с шофьорския състав и продължаване на работата дори през периоди на протести.

Йонков подчерта, че тази съпротива вероятно се дължи на интересите на определени политически сили и групи, които желаят да запазят влиянието си върху транспортната система чрез кадруване, контрол над обществените поръчки и назначаване на свои хора без публични конкурси.

Необходимост от промяна и европейски примери

Общинският съветник изтъкна, че вече две десетилетия един и същ проблем стои нерешен, въпреки многобройните обещания и идеи за оздравяване на столичния автотранспорт. Според него е време за смели и нови решения, като той призова да се обърне поглед към успешните модели в големите европейски градове като Лондон, Париж, Берлин и Мадрид. В множество европейски столици управлението на автобусния транспорт се осъществява чрез концесии на частни оператори, което се явява доказана практика за ефективно и устойчиво обслужване на гражданите.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent