Румен Радев подкрепя обучение с Pilatus PC-21 за пилоти на F-16
Президентът открои значението на ускореното обучение и сътрудничеството със швейцарската компания за модернизация на ВВС

Президентът Румен Радев подчерта необходимостта от ускоряване обучението на летателния състав, който ще експлоатира изтребителите F-16, като подходящ учебен самолет за тази цел би могъл да бъде пилотажният Pilatus PC-21. Тази позиция той изрази по време на среща с представители на швейцарската компания Pilatus Aircraft, съобщиха от прессекретариата на държавния глава.
Възможности за обучение и сътрудничество с Pilatus Aircraft
Вицепрезидентът на Pilatus Aircraft, Йоанис Папахристофилу, представи пред държавния глава възможностите на учебно-тренировъчния самолет Pilatus PC-21 и обсъди потенциалните форми за индустриално сътрудничество с България. Той посочи, че самолетът не само ще повиши ефективността на подготовката на българските пилоти, но и компанията предлага партньорство по техническа и логистична поддръжка на машината. Освен това бе подчертана възможността за сътрудничество с български софтуерни фирми в областта на поддръжката.
Президентът Радев изтъкна, че това партньорство ще подпомогне модернизацията на Българската армия и ще отвори нови перспективи за икономическо сътрудничество между България и Швейцария.
В срещата взе участие и посланикът на Швейцария у нас, Раймунд Фурер, което допълнително подчерта значимостта на инициативата.
Съвременно въоръжение и бъдещи планове за ВВС
Българските Военновъздушни сили получиха първите два изтребителя F-16 Block 70 през април и юни тази година, припомня Българската телеграфна агенция (БТА). Според сключения през 2019 г. договор, до края на 2025 г. страната трябва да разполага с общо осем изтребителя от този тип.
По втори договор се очаква към края на 2027 г. да бъдат доставени още осем самолета, с което Военновъздушните сили ще разполагат с пълна ескадрила от модерни изтребители F-16 Block 70.
Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов съобщи в началото на юни, че първият доставен през април изтребител вече изпълнява полети, а първото бойно дежурство на F-16 може да бъде поето най-рано през 2026 година. Той допълни, че има достатъчно обучени пилоти, готови да летят на тези машини.
Обучението като ключов елемент за успешна интеграция
Приемането на модерните F-16 изисква не само доставката на техниката, но и адекватна подготовка на персонала. Самолетът Pilatus PC-21 може да послужи като ефективна платформа за подготовка, което ще оптимизира процеса и ще повиши бойната готовност на ВВС.
Такова цялостно сътрудничество между България и швейцарската компания има за цел да ускори трансформацията на българските Военновъздушни сили по съвременни стандарти и да развие индустриални и икономически връзки.