Превозвачите в България настояват за промяна в тол системата преди увеличението на таксите
Димитър Димитров изрази притеснения относно нелоялната конкуренция и искания за среща с премиера

Превозвачите в България настояват за преосмисляне на цялата тол система в страната, след увеличението на тол таксите, което влиза в сила от 1 април. Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), изрази очакване за среща с министър-председателя по темата. Ако такава среща не се реализира, браншът планира протестни действия в края на месеца.
Димитров подчерта, че досега превозвачите са работили добре с транспортния министър, но очакват официално потвърждение за среща с премиера Росен Желязков. Според него е необходимо да се намери механизъм за проследяване на недействителните глоби, наложени на изрядните превозвачи в миналото.
Проблеми с тол системата
Изпълнителният директор на КАПБ посочи, че България разполага с модерна и скъпа тол система, но все още съществуват начини за избягване на заплащането на тол такси. Това води до нелоялна конкуренция в сектора. Димитров заяви, че увеличението на тарифите за тол таксите е планирано предварително, но не е взето под внимание общественото обсъждане. Той отбеляза, че преди предишни увеличения превозвачите винаги са били уведомявани за технически срокове.
По думите му, механичното увеличение на таксите, без уточняване на обхвата на мярката и без обсъждания с местния бизнес, може да доведе до увеличение на инфлацията в страната. Димитров смята, че повишаването на таксите може да рефлектира пряко върху потребителите, особено в контекста на превоза на транзитни стоки.
Предложения за подобрение
Според него, в момента съществуват съществени пропуски в структурата на електронната система за събиране на пътните такси. Димитров подчерта, че България е единствената държава в Европейския съюз, в която тол системата обхваща и второкласните пътища. Той предложи вариант за облагане основно на транзитния трафик, който преминава през страната, като посочи, че България е транзитна държава с голямо движение на товарни автомобили.
„Трябва да създадем механизъм, по който транзитните автомобили да бъдат основен платец на тол такси. Това все още не е реализирано и тук идва нашето недоволство“, заяви Димитров. Той добави, че за преминаване по определени обходни маршрути се изисква заплащане на тол такса, което допълнително оскъпява превозите.
Един от вариантите за осъществяване на предложените промени е програма, подобна на държавната помощ, при която процент от събраните такси да се връщат на превозвачите. Според Димитров, това би донесло баланс в сектора.