Карлос Контрера призовава за единна стратегия срещу пътния травматизъм в България

Зам.-председателят на ВМРО предлага институционални решения и финансиране от Фонд за безопасност на движението

Снимка © БТА

Зам.-председателят на ВМРО и общински съветник в Столичния общински съвет Карлос Контрера входира днес в Министерски съвет писмо, в което описва нуждата от единна стратегия за справяне с пътния травматизъм в България. Според него, периодично обявяваните данни от статистиката показват, че първокласната и второкласната пътна мрежа, както и общинските пътища, са с висока концентрация на пътно-транспортни произшествия (ПТП) с тежко пострадали и загинали.

Контрера посочва, че част от причините за този проблем са свързани с лошо или погрешно проектиране на пътищата, наличие на конструктивни дефекти, необезопасени участъци и несъразмерно автомобилно движение. Той подчертава, че ПТП с тежки последствия се случват и в урбанизираните територии, където има лоша или липсваща маркировка и неурегулирани участъци.

„Неравностите по пътните платна и липсата на мантинели също са безспорни фактори за високия пътен травматизъм“, добавя Контрера. Той изтъква, че състоянието на пътните настилки и неадекватната организация на движението са хронични проблеми, които водят до множество ПТП в страната.

Предложение за институционално решение

Контрера предлага институционално решение, което да разреши проблема с пътната безопасност чрез средства от Фонд за безопасност на движението. Той настоява за създаването на целева програма, по която общините да кандидатстват за финансиране на проекти за пътна безопасност, включително в урбанизираните територии.

Програмата може да финансира проекти за:

  • проектиране и изграждане на безопасни кръстовища;
  • мерки за намаляване на скоростта;
  • изграждане на елементи за пътна безопасност, като мантинели и ТРП;
  • мерки за пътна сигнализация.

Контрера подчертава, че много общини нямат достатъчно специалисти, които да проектират и подписват проекти за организация на движението. Това води до необходимост от възлагане на външни специалисти, а често общинските бюджети са недостатъчни.

Необходимост от системни мерки

Той отбелязва, че мерките за обезопасяване на пътищата често са значителни по стойност, което води до частично прилагане или изобщо неприлагане на необходимите решения. Контрера акцентира, че според Закона за пътищата, отговорността за поддръжката на пътя е на собственика, но много общини нямат средства за поддръжка на пътната мрежа.

„Системно решение е необходимо, за да се подобри пътната безопасност. Всеки проект, който се прилага на терен, може да спаси живот.“, завършва Контрера.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини