Караджов подчерта нуждата от държавни субсидии за железопътния транспорт
Министърът на транспорта обясни проблемите с остарял подвижен състав и планираните инвестиции за подобряване на жп сектора

Държавата трябва да субсидира железопътния транспорт, за да осигури достъпни цени, заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на парламентарния блицконтрол днес. Той подчерта нуждата от държавна подкрепа в отговор на въпрос относно големите инвестиции в железниците, планирани за следващите години.
Инвестиции в железопътен транспорт и необходимост от субсидии
Министър Караджов отговори на въпрос, отправен от народния представител Павлин Найденов от „Алианс за права и свободи“, който посочи, че през последните месеци са обявени поръчки на стойност 3-4 млрд. лева за закупуване на нови мотриси и обновяване на железопътните трасета. Найденов поиска конкретна информация как тези инвестиции ще подобрят жп транспорта в страната.
„Ако разгледаме внимателно сроковете за изпълнение на тези проекти, договорът за обществена пътническа услуга на стойност 1,4 млрд. лв. е предвиден за 12 години,“ обясни министър Караджов. Той допълни, че тази сума практически отговаря на сегашната субсидия, която се изплаща на „БДЖ-Пътнически превози“, умножена по 12.
Сериозни проблеми с подвижния състав и липси на вагони
Вицепремиерът акцентира върху лошото състояние на сегашния железопътен подвижен състав. „Разполагаме с влакове на възраст над 40 години. В нормални условия подобни вагони не би трябвало да се движат, но те все още се ремонтират и поддържат, тъй като няма достатъчно нови вагони,“ посочи той.
Според Караджов текущият недостиг е около 36-37 вагона, което не покрива необходимите графици за движение на влаковете. Очаква се до края на годината този дефицит да се увеличи до около 70 вагона. В отговор на тази ситуация той обяви предприети мерки, включително срещи на 8-ми този месец, когато заместник-министърът по железопътен транспорт ще бъде в Австрия, за да обсъди възможности за запълване на големия недостиг на вагони.
Временно спиране на влакове и бъдещи планове
Поради недостига на вагони са спрени повече от 36 влака в три български региона, с цел пренасочване на наличните мотриси към направления с по-голямо лятно движение, обясни министърът. Той отбеляза, че въпреки обявените поръчки за подвижен състав, очакванията са те да се реализират не по-рано от три или четири години.
Караджов увери, че Министерството на транспорта и съобщенията продължава да работи за подобряване и модернизиране на железопътния транспорт в България, като осъзнава важността на този сектор за страната.