Иван Грошев очаква по-добър туристически сезон през лятото на 2025 г.

Туризмът в България ще се развива благодарение на ключови пазари и подобрена координация на сектора

Иван Грошев очаква по-добър туристически сезон през лятото на 2025 г.
Снимка © БТА

Председателят на Управителния съвет на Асоциацията на инкаминг агенциите Иван Грошев изрази оптимизъм за предстоящия туристически сезон, който според него ще бъде по-добър от сезона през 2024 г. Той коментира, че очакванията са летният сезон да се доближи до резултатите от 2019 г., макар и да не е сигурен, че ще ги надмине.

Растежът на туристическия пазар и ключови фактори

Иван Грошев посочи, че основните пазари, които ще стимулират растежа в туризма това лято, са Румъния, Полша, Чехия, Обединеното кралство и Германия. Той отчете стабилно търсене от Германия и Великобритания, като отбеляза потенциал за развитие особено на пазарите в Полша и Румъния. Ключово за румънските гости е включването на България в Шенгенското пространство, което улеснява спонтанните и краткосрочни пътувания чрез премахване на граничните бариери.

„Виждаме стабилно търсене от Германия и Обединеното кралство. За съжаление, един от ключовите играчи на британския пазар прекрати дейността си, но се надявам, че останалите ще компенсират,“ поясни Грошев, визирайки спирането на програмата на туроператора Balkan Holidays UK.

По думите на председателя, централноевропейските пазари се стабилизират около нивата от миналата година, а в Полша се очакват резултати, близки до 2024 г., с възможности за допълнително надграждане.

Пречки пред туристическата индустрия и препоръки

Сред основните предизвикателства, пред които туристическият бранш ще се изправи и това лято, Грошев изтъкна краткия сезон и недостига на работна ръка. Изключително важни са мерките за насърчаване на наемането на служители, включително чрез разработване на гъвкави програми за чуждестранни кадри. Той подчерта, че липсата на работници се дължи отчасти на намаляващия интерес към сектора след пандемията и препоръча адаптиране на програмите за обезщетения при безработица, за да се мотивират повече хора към работа в туризма.

„Единственият реален шанс за удължаване на сезона е, когато всички заинтересовани страни седнат на една маса и обсъдят какво могат да допринесат,“ сподели Грошев. Той подчерта необходимостта от по-голяма координация между авиокомпании, туроператори, местна власт, търговци, ресторанти и хотели със срокове, които да гарантират навременното начало на туристическия сезон.

Също така е важна промяната в подхода към инфраструктурата и обслужването. „Трябва да инвестираме последователно през 4–5 години, за да постигнем стабилност и резултати, вместо да правим корекции в последния момент,“ коментира председателят.

Цени и потребителски очаквания

Грошев обясни, че ценовите нива за офертите към западноевропейските пазари са се повишили с между 5 и 7 процента. Цените се регулират динамично в зависимост от търсенето и предлагането. Той предупреди, че по-важно от самата цена е доверието на туристите – „отблъсква ги усещането, че са били измамени, а не толкова цената.“

Според председателя една от причините Румъния, Полша, Чехия, Обединеното кралство и Германия да са топ пазари за България е доброто съотношение цена-качество, обслужването, климатът, както и политическата и социална стабилност, която става все по-важна при избора на дестинация.

Почивката на българите и местният пазар

Иван Грошев сподели наблюдения, че българските туристи предпочитат Южното Черноморие, като се ориентират към малки хотели и екологично насочени места за настаняване. Много от тях харесват къмпингите и караваните, тъй като търсят възможност за по-близък контакт с природата.

Стратегии за бъдещето на туристическия сектор

Председателят на Асоциацията призова за повече инвестиции в маркетинг и реклама с цел популяризиране на България като туристическа дестинация. Той подчерта необходимостта от целенасочена и постоянна комуникационна политика, която да представя страната в положителна светлина, в контраст с негативните новини, които често доминират в чуждите медии.

„Без активна и последователна промоция ще разчитаме само на случайността,“ заяви Грошев, като даде пример с криминални случаи, отразявани например в германските медии.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини