Гроздан Караджов: Общините с ключова роля в новите мерки за пътна безопасност

Правителството разшири правомощията на общините за контрол и санкции, осигурявайки финансиране и подкрепа чрез публично-частни партньорства

Снимка © БТА

Общините в България ще имат ключова роля в изпълнението и контрола на новите мерки за повишаване на пътната безопасност, приети от правителството този четвъртък. Това обяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на среща с представители на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ).

Разширени правомощия за общините

Гроздан Караджов подчерта, че вече записите от камерите на общините и други технически средства ще могат да служат като доказателствен материал при налагането на административни наказания. „Това е огромен информационен ресурс, който в момента не се използва“, заяви той. Освен това ще се увеличат правомощията на местните администрации да налагат санкции на нарушителите. Част от събраните средства от глоби ще бъдат инвестирани в подобряване на пътната безопасност на местно ниво.

Вицепремиерът отбеляза, че ефективността на мерките ще зависи от тесния синхрон между централната и местната власт. Той посочи, че една от предстоящите задачи е стопанисването на републиканските пътища в населените места да бъде централизирано под една администрация. „Абсурдно е един елемент от пътя да е под управлението на едно ведомство, а друг елемент - на друго“, добави Караджов.

Финансиране и публично-частно партньорство

Сред другите моменти в новата програма са осигуряването на финансова подкрепа за дейностите на общините, свързани с безопасността на движение, както и по-ефективното използване на средствата от Фонда за безопасност на движението по пътищата. Предвижда се създаване на стандарт за делегирана дейност „Общински дейности по безопасност на движението по пътищата“, която да бъде финансово обезпечена от държавата.

Вицепремиерът акцентира и върху необходимостта от активен диалог между държавата и общините относно публично-частните партньорства по Закона за концесиите. Той посочи, че Министерството на транспорта и съобщенията има успешни примери от концесии на летища и пристанища, където приходите след концесионирането значително надвишават държавните дивиденти преди това. Караджов добави, че правителството разработва програма за обектите с потенциал за публично-частно партньорство, като ще използва консултанти от институции като Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие.

Подкрепа от Националното сдружение на общините

От НСОРБ изразиха пълна подкрепа към стратегията на правителството за привличане на частни инвестиции в социалната и транспортната инфраструктура. Ръководството на сдружението подчерта важността от балансиране на публичния и частния интерес при планирането на подобни проекти и акцентира върху необходимостта от ефективни инструменти за контрол. Тези теми ще бъдат подробно обсъдени в Управителния съвет на сдружението, който предстои да излезе с официална позиция.

Доклад за пътната безопасност през 2023 г.

Министерският съвет прие преди два дни доклад за състоянието на безопасността на движението по пътищата през 2023 г. и за изпълнението на Националната стратегия за безопасност на движението по пътищата в България за периода 2021-2030 г. Докладът е изготвен на основание Закона за движението по пътищата и разглежда пътната безопасност като сериозен здравен проблем както на глобално, така и на местно ниво.

Нов подход към пътната безопасност

Предвидените мерки демонстрират стремеж към по-ефективна работа между централната и местната власт в името на намаляване на пътнотранспортните произшествия. Със силен акцент върху технологичните средства и публично-частното партньорство, България търси устойчиви решения за подобряване на условията по пътищата и повишаване на безопасността на своите граждани.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини