Гроздан Караджов: Искане за финансиране на пет нови влака до ЕК
Националният план за възстановяване ще покрие част от разходите за нови мотрисни влакове

Подписано е искане до Европейската комисия (ЕК) доставката на допълнителни пет влака да бъде финансирана от Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Това съобщи вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на днешния парламентарен контрол.
Към април вече са сключени два договора, а още един е в процес на подписване. Първият договор е за доставка на девет електрически маневрени локомотива, от които пет вече са в експлоатация. Доставката на 20 едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака с капацитет от минимум 300 седящи места се реализира по договор, подписан през септември миналата година. В резултат на допълнително споразумение е предвидена доставка на допълнителни пет влака, за които вчера е подадено искане до ЕК за финансиране от ПВУ. „Не само няма да загубим средства в частта жп, а кандидатстваме и имаме желание да получим допълнителни“, коментира Караджов.
Договори и очаквания
Последният договор, по който се работи, е за доставка на 35 едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака с капацитет от минимум 200 седящи места. Караджов изрази надежда за писмено одобрение от ЕК относно предложението му, което би предоставило възможност за максимално усвояване на средства от НПВУ и минимизиране на разходите за държавния бюджет. Договорът с изпълнителя ще бъде сключен веднага, ако вариантът получи одобрение, като 12 от 35-те влака ще бъдат финансирани от ПВУ, а останалите от националния бюджет.
Без задължения при неуспех
Министър Караджов поясни, че ако договорът не бъде сключен, няма да имаме никакви задължения. Той подчерта, че усилията на Министерството на транспорта са насочени към осигуряване на нови влакове и подобряване на транспортната инфраструктура, което е от съществено значение за развитието на жп сектора в България.