Асоциация \"Родители\" настоява за истинска реформа в българското образование
Организацията критикува частичните промени и призовава за модернизация с фокус върху функционална грамотност и социално-емоционално учене

От началото на 2025 г. Министерството на образованието и науката (МОН) въведе поредица от законодателни промени, които предизвикаха сериозни спорове сред родителската общност. Според асоциация „Родители“ те не представляват системна реформа, а по-скоро са частични изменения в българската образователна система. Организацията публикува своя официална позиция по повод започването на новата учебна година, изтъквайки най-спорните аспекти на промените и призовавайки за цялостна и модерна реформа.
Позицията на асоциация „Родители“ за новите законодателни промени
В своята позиция, асоциация „Родители“, която повече от двадесет години работи за изграждането на добри взаимоотношения между училище, детска градина и семейство, изразява безпокойство от предложените промени. Сред спорните мерки са въвеждането на задължителен предмет „Добродетели и религии“, ранно профилиране с прием в математически и природо-математически гимназии още след четвърти клас, както и оценките за поведение. Организацията критикува и забраната за използване на мобилни телефони в училище, смятайки, че това не е адекватен отговор на нуждите на съвременните ученици.
Необходимостта от комплексна реформа и модернизация на учебния процес
Ассоциация „Родители“ настоява за истински промени в българското образование, които включват радикално преосмисляне на учебното съдържание и методите на преподаване. Те очертават като ключови цели развитието на функционална грамотност, критично мислене, практически умения и социално-емоционални компетенции.
В позицията се посочва, че образованието трябва да формира здравна култура, дигитално-медийна грамотност и гражданско съзнание у децата. За постигането на тези цели е необходимо и системно въвеждане на мерки за подкрепа както на учениците, така и на учителите, както и разпространение на успешни педагогически практики.
Социално-емоционално учене и психично здраве в училище
Асоциацията подчертава, че успешното образование не може да съществува без грижа за социално-емоционалното развитие на учениците. Това трябва да е интегрирана част от учебния процес, а не отдалечени инициативи. В тази насока се предлагат програми за развитие на умения като сътрудничество, емпатия, саморегулация и разрешаване на конфликти.
Организацията настоява и за тясна подкрепа чрез училищни психолози, ресурсни учители и социални работници, както и за програми, които да предпазват децата от стрес, тревожност и насилие в учебната среда.
Значението на дигитално-медийната грамотност
В позицията се посочва, че училището трябва да бъде безопасна и здравословна среда, но забраните върху телефоните не гарантират това. В съвременния свят, доминиран от технологии и информация, дигитално-медийната грамотност е едно от основните умения на 21 век.
Училищата трябва да обучават учениците как да използват дигиталните платформи отговорно и безопасно, да разпознават фалшиви новини и манипулативно съдържание и да създават етично и критично съдържание.
Подкрепата за учителите – ключ към силна образователна система
Асоциация „Родители“ подчертава, че качеството на образованието зависи от силата на учителите. За постигане на това трябва да се привличат млади и мотивирани преподаватели с целеви програми, да се осигурят възможности за професионално развитие, наставничество и по-малко административни натоварвания.
Организацията обръща внимание и на необходимостта настоящите учители да получават постоянна квалификация и подкрепа, и да имат повече време за работа с децата.
Родителите като активни партньори в образованието
Представителите на асоциация „Родители“ акцентират върху значимостта на сътрудничеството между училището и семейството. Според тях успехът на учениците е по-вероятен, когато родителите не са само наблюдатели, а активни участници в училищния живот.
Те призовават за създаване на механизми за прозрачен и редовен диалог между родители и учители, както и за насърчаване на родителското участие в образователните политики и общностни инициативи.
Пътят към истинска образователна реформа
Асоциация „Родители“ отправя призив за открит обществен и експертен дебат, който да доведе до дългосрочна стратегия за истинска реформа в българското образование. Тя трябва да бъде базирана на задълбочени анализи и научнообосновани методики, за да се създаде приобщаваща, модерна и ефективна образователна система, отговаряща на нуждите на 21 век.