КЗП санкционира 70 търговци заради липса на цени в евро в голямата кошница

Проверките разкриха различия в обозначаването на цени, а Комисията подчертава важността на прозрачността при прехода към еврото

КЗП санкционира 70 търговци заради липса на цени в евро в голямата кошница
Снимка © КЗП, БТА

Комисията за защита на потребителите (КЗП) установи, че 70 големи търговци не публикуват и не предоставят данни за цените на продукти от голямата потребителска кошница на интернет страниците си. Това нарушение е констатирано по време на проверки, съобщиха от пресцентъра на комисията. Към тези дружества са предприети административни действия за неизпълнение на задължения по Закона за въвеждане на еврото в Република България, включително изпращане на покани за явяване и съставяне на актове за административно нарушение с предвидени глоби от 10 000 до 100 000 лева.

Проверки и констатирани нарушения в търговските обекти

Длъжностните лица на КЗП извършват и проверки на място в търговските обекти на 62 от засегнатите дружества. Целта на тези инспекции е да се изискват данни за цените на продуктите и да се провери правилното двойно обозначаване и превалутиране в левове и евро. При проверките са установени нарушения, свързани с етикетирането, като най-често се срещат:

  • липса на цени в евро;
  • различен цвят на шрифта при обявените цени в левове и евро;
  • различен размер на шрифта между числата и обозначението на валутите, като стойностите са по-големи от символите „лв.“ и „€“.

Реакция и мерки след административните действия

След предприетите административни действия 22 от контролиращите дружества вече предоставят необходимата информация, а останалите са започнали да я осигуряват. От КЗП подчертават, че предоставянето на данни за цените е от ключово значение за осъществяването на контрол и изпълнението на правомощията на комисията. Оттам заявяват своята готовност да прилагат всички законови мерки за принудително изпълнение на задължението за предоставяне на информация относно цените.

Към момента общо 180 търговци поддържат и предоставят информация на сайта „Колко струва“, което допринася за коректното и пълноценното функциониране на платформата.

Значение на прозрачността в ценообразуването

Обезпечаването на точна и прозрачна информация за цените на продуктите от голямата потребителска кошница е важен инструмент както за защита на потребителите, така и за осигуряване на реда в търговската дейност по време на преминаване към еврото. Комисията за защита на потребителите призовава всички търговци да изпълняват изискванията своевременно и коректно, за да се избегнат санкции и да се гарантира прозрачност на пазара.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent