КЗП разкри нелоялни практики при потребителските кредити от небанкови институции
Комисията установи липса на прозрачност и агресивно поведение, а министърът подготвя нов закон за защита на кредитополучателите

Комисията за защита на потребителите (КЗП) разкри нови нелоялни търговски практики, свързани с предлагането на потребителски кредити от небанкови финансови институции в България. Нарушенията включват прикриване на важни елементи от цената на кредита и агресивно поведение към клиентите.
Непрозрачност при представяне на кредитни продукти
След проверка на даден уебсайт КЗП установи, че една от фирмите за потребителски кредити не предоставя пълна и ясна информация за своите продукти. На сайта липсват ключови данни като годишния процент на разходите, лихвените проценти, погасителните планове и таксите по кредита. Поднасянето на информацията е фокусирано върху лекотата и бързината на усвояване, като реално липсва необходимата преддоговорна информация, предвидена в закона. По този начин практиката се счита за подвеждаща, защото не дава възможност на потребителите да направят информиран избор.
Агресивни подходи и заплахи към кредитополучателите
Комисията отчете и случаи, при които след постъпили жалби е доказано прилагането на агресивни практики от служители на финансови дружества. Чрез заплашителни съобщения на клиенти са били упражнявани вербален натиск и принуда. Сред използваните методи са заплахи за бъдещи домашни посещения, запори върху обезщетения като доходи от майчинство и други принудителни мерки с цел погасяване на просрочени задължения или сключване на нов договор за кредит, например рефинансиране. КЗП подчертава, че такова поведение е в разрез с добросъвестността и професионалната етика, които търговците трябва да спазват.
Предложен нов закон за подобрена потребителска защита
В отговор на констатираните проблеми министърът на икономиката и индустрията подготвя проект за нов Закон за потребителския кредит, който ще внесе във вътрешното регулиране разпоредбите на европейската Директива (ЕС) 2023/2225. Целта е поощряване на по-голяма прозрачност и яснота в офертите за кредит, ограничаване на агресивните реклами и практики при събиране на задължения, както и по-стриктно регулиране на цифровите платформи за кредитиране.
Накратко, законопроектът предвижда:
- Задължителна и задълбочена оценка на кредитоспособността на потребителите от страна на кредиторите;
- Повишаване на изискванията към прозрачността и достъпността на информацията преди сключване на договор, включително чрез използване на стандартен европейски формуляр;
- Специална защита на уязвими групи потребители;
- Забрана и санкции за нелоялни и агресивни търговски практики;
- Подобрено регулиране на онлайн и цифровите платформи за кредитиране.
По-безопасен и прозрачен кредитен пазар
С тези нови мерки се очаква да бъде премахната част от установената практика на заблуждаване и агресия близо до небанковите кредити. КЗП и законодателят целят създаването на по-справедлива и достъпна среда за потребителите, която да гарантира защита на техните права и по-добро информиран избор при взимане на кредити. Подобренията са съобразени с изискванията на Европейския съюз и трябва да засилят доверието в българския кредитен пазар.