КЗК обсъди предизвикателствата в сектора на хранителните стоки
Комисията проведе анализ на цените и пазарните условия с браншовите организации и планира обществени консултации

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) проведе серия срещи с ключови браншови организации в сектора на хранителните стоки от първа необходимост, включително Асоциацията на млекопреработвателите, Съюза на птицевъдите и Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. Целта беше да се обсъдят предизвикателствата и проблемите, които влияят на търговията на дребно и производството в страната.
По време на разговорите се обърна внимание на специфични търговски и ценови отношения, които биха могли да доведат до изкривяване на пазара. Беше обсъдена и нуждата от укрепване на секторите чрез увеличено държавно финансово подпомагане, насърчаване на сътрудничеството между производителите и стимулиране на късите вериги на доставка. Тези мерки са разгледани като възможни инструменти за подобряване на пазарната среда и гарантиране на продоволствената сигурност.
Детайлно проучване на пазара на хранителни стоки
В рамките на секторния анализ КЗК събра информация от близо 50 търговски вериги и търговци на дребно, управляващи около 500 обекта в 25 града в страната. Получените данни обхващат ценообразуването, разходните елементи, пазарните условия, договорните отношения, както и доставните и крайните продажни цени.
Проучените продукти включват основни хранителни стоки като прясно мляко, сирене, кашкавал, яйца, слънчогледово олио, брашно, хляб, кайма, минерална вода и други. Към анализа са добавени резултати от проверки на Националната агенция за приходите и Комисията за защита на потребителите, както и наблюдения върху цените, предоставени от КНСБ.
Основни проблеми и текущи проучвания
От всички анализирани сектори, най-сериозните проблеми са идентифицирани в млечния сектор, където КЗК планира да извърши по-задълбочено проучване. Особено внимание е обърнато и на пазара на слънчогледово олио. Комисията стартира предварително проучване във връзка с медийни публикации за очаквано повишение на цените поради прогнозиран намален добив на маслодаен слънчоглед през 2025 година.
След анализ на данни от Агенция „Митници“ и Министерството на земеделието и храните беше установено, че няма пазарни или икономически основания към момента за увеличение на цените на слънчогледовото олио и царевицата, тъй като наличният добив е достатъчен за вътрешното потребление.
Следващи стъпки за подобряване на пазара
Поради социалната и обществена значимост на хранителния сектор и необходимостта от гарантиране на продоволствената сигурност, КЗК възнамерява да изготви междинен доклад, базиран на изводите от анализите. Докладът ще послужи като основа за провеждане на обществени консултации с всички заинтересовани страни – както от частния, така и от публичния сектор.
Целта на тези консултации е да се обсъдят потенциални административни и законодателни мерки и препоръки, насочени към възстановяване и подобряване на конкурентната среда на пазара, както и към защита на потребителите.