Любка Тинчева представи Националния музей на образованието като духовно богатство

Музеят е ключов за образованието, със специален акцент върху националната история и иновациите в 2024 и 2025 г.

Любка Тинчева представи Националния музей на образованието като духовно богатство
Снимка © Кореспондент на БТА в Габрово Радослав Първанов

Директорката на Националния музей на образованието (НМО), Любка Тинчева, представи ролята и значението на музея като „паметта на българското образование“ и важен участник в образованието и възпитанието на ученици и всички възрасти. Тя подчерта, че музейното дело е свързано с предаването на просветителския дух и съхраняването на традициите, възприемани като духовно богатство на нацията.

Образователната роля на музея и Национален център „Музейно училище“

Любка Тинчева уточни, че НМО е част от структурата на Министерството на образованието и науката, което позволява разширяване и обновяване на функциите му. Музеят е активен партньор в реализирането на националните образователни политики, с особено внимание към предучилищното и училищното образование, чрез дейностите на Националния център „Музейно училище“.

Центърът се занимава с развиването на неформалното образование и предоставя възможности за срещи и обмен на опит между педагози и музейни специалисти от цялата страна и зад граница. От създаването си феноменът е организирал над 15 обучения с участието на повече от 450 специалисти, издал е 18 печатни издания и произвел два образователни филма. За осма поредна година „Музейно училище“ ще обедини съмишленици с цел надграждане на педагогическите методи и по-активно въвеждане на неформалното образование в учебния процес.

НМО – традиции, предизвикателства и бъдещи планове

С половинвековната си история Националният музей на образованието се е утвърдил като значимо културно средище и туристическа атракция. Мисията му включва не само обогатяване на колекциите, но и адаптирането им към съвременните изисквания с цел приобщаване към културното наследство и стимулиране на учене през целия живот.

Сред основните предизвикателства на музея е ускоряването на процеса по дигитализация, който ще осигури широк достъп до богатството на културните ценности, съхранявани в институцията. През 2024 г. музеят бе посетен от 11 295 души, а ограниченията от ремонтни дейности се отразиха на посещаемостта, макар и тя да показва ръст спрямо предходната година.

За 2025 г. са планирани редица инициативи, посветени на 190-годишнината от основаването на първото новобългарско светско училище – Габровското. Програмата включва изложби, уроци, видеопанорами, както и Петия национален ученически конкурс „Времена и будители“ с тема „Какво даде България на света?“. В рамките на тази кампания музейната общност организира още национална дарителска кампания „Завръщане в детството“ и нови учебни материали.

Традиция, мисия и работа с публика

Любка Тинчева описва управлението на музея като привилегия и отговорност. Тя пояснява, че дългогодишният ѝ опит включва дейности, свързани с опазване на културното наследство, музейно-педагогическа работа, административни задачи и подготовка на проекти. Основното предизвикателство е да се предаде опитът на младите колеги и да се изгражда визията за модерна институция, която подпомага училищния процес в България и зад граница.

Екипът на музея прилага съвременни методи за работа с различни публики, с акцент върху възпитанието на децата в уважение към просветителите и българската образователна традиция. Посетителите се срещат с богата експозиция, включваща интерактивни кътове, които оживяват духа на миналото, а учебните програми целят да свържат историята със съвремието.

Националната значимост на музея и културното наследство

Създаден през 1974 г., музеят съхранява около 200 000 експоната, сред които документи, снимки и артефакти от българското просветно дело. Колекциите включват учебници, училищни уреди, знамена, както и богата библиотека с над 32 000 тома педагогическа и историческа литература.

В постоянната експозиция са включени тематични кътове, които представят различни епохи на българското образование – от килийни училища до учебни заведения от втората половина на 20 век. Това позволява на посетителите да се докоснат до историческото развитие на образованието чрез дидактическа анимация и пряк контакт с автентични експонати.

НМО не само документира образователната традиция в страната, но я представя и в европейския контекст, акцентирайки върху личности като Васил Априлов, Неофит Рилски, д-р Петър Берон и други възрожденски дейци. Музеят се възприема като национален храм и светиня, чиято мисия е да свързва българите отвъд границите на родината.

Стремеж към съхранение и предаване на образователното наследство

Любка Тинчева напомня на младите посетители за значението на уважението към родината и заветите на просветителя Васил Априлов: „Имайте за свята длъжност да обичате отечеството си, както ще видите, чи обичат своето сичките европейци, и помагайте му сякакво и като свършите учението, върнете ся да му слугувате на потребите му и на нуждите му, както правят и другите народи“.

Тя подчертава, че мисията на музея е да поддържа жива паметта за стремежа към просвета и образование – най-възвишеното наследство, което създава национално самочувствие и сплотява поколенията.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent