88.4% от учителите и родителите одобряват повтаряне на първи клас за учениците с дефицити
Предложение за промени в образователната система включва възможност за повтаряне и освобождаване от матура

Национално проучване на синдикат "Образование" към "Подкрепа" показа, че 88,4% от над 4000 анкетирани учители и родители одобряват въвеждането на възможност учениците да повтарят първи клас, ако не овладеят добре българския език или имат трудности в общуването. Проучването стана известно в контекста на предлагани промени в образователната система.
Според настоящия Закон за предучилищното и училищното образование учениците от 1-и до 4-и клас не могат да повтарят. Лидерът на синдиката, Юлиян Петров, коментира, че "с учениците с дефицити трябва да се работи през лятото", но това е трудно осъществимо, поради нежеланието на родителите да осигуряват децата си в училище. Той подчерта, че преминаването в 5-и клас без необходимата подготовка е проблем както за децата, така и за целия клас, тъй като "едно дете с дефицити определя по-ниско средно общо ниво". Петров предлага учениците да имат възможност да повтарят в целия начален етап, а външното оценяване в 4-и клас да отпадне.
Подкрепа за освобождаване от матура
Проучването показва, че 74,3% от анкетираните подкрепят абитуриентите да могат да се освобождават от матура, ако имат среден успех "много добър" (5,00) от последните три класа в гимназиалния етап. Петров отбеляза, че това ще мотивира учениците да полагат усилия през трите години в гимназията, вместо да форсират в 12-и клас, и ще им освободи време за подготовка за изпитите в университет.
Според него, "престижните висши училища приемат със собствени изпити", а абитуриенти с високи резултати, като тези от математическите гимназии, често биват приети в "Оксфорд" и "Кеймбридж" още в средата на 12-и клас.
Мнения на директорите
Диян Стаматов, шеф на съюза на директорите, сподели, че много колеги от началния етап искат да има възможност за повтаряне, когато липсва добра подготовка. Той подчерта, че "еднократното повтаряне понякога е необходимо, за да се усвоят книжовният български и елементарните умения по математика". Въпреки това, той е против освобождаването от матура, като заяви, че "една от най-добрите практики на настоящия закон са именно задължителните зрелостни изпити", които осигуряват основен стандарт за оценяване.
Според Стаматов, оценките от зрелостните изпити са важни за кандидатстване във висши учебни заведения, а "петицата в едно населено място не може да се съпостави с петицата в друго".