Таксиметрови шофьори в Атина проведоха тричасова стачка на летището
Протестът срещу "незаконна стоянка за таксита Uber" подчертава напрежението в транспортния сектор на гръцката столица

Таксиметровите шофьори в Атина проведоха тричасова временна стачка на международното летище в гръцката столица този четвъртък. Протестът е организиран от Атинския съюз на таксиметровите шофьори и е първият от този вид в града, съобщава гръцкото издание Kathimerini. Основната причина за демонстрацията е противодействието на „незаконна стоянка за таксита Uber“ в непосредствена близост до официалната таксиметрова стоянка на летището.
Причини и искания на протеста
Това е първият официален протест на таксиметровите водачи в Атина, в контраст с по-дългите стачки, които бяха проведени през април. Тогава за 24 часа таксиметрови шофьори протестираха срещу забраната да използват специалните бус ленти на територията на града.
Атинският съюз на таксиметровите шофьори е категоричен: „Нашите позиции са ясни и не подлежат на обсъждане. Няма да отстъпим транспортна работа, която по право принадлежи на [лицензирани] таксита, нито ще компрометираме нашия професионален статут“.
Синдикатът настоява за спешна среща с заместник-министъра на транспорта, Константинос Киранакис, за да реши проблема. В противен случай, според изявлението, може да последват нови и по-остри индустриални действия.
Контекст и подобни протести
Протестите на таксиметровите шофьори обхващат и други страни в региона. В началото на 2025 г. шофьори в София излязоха на протест заради нова организация на движението на Летище София, която предвижда въвеждането на такса за всяко последващо влизане на автомобил в рамките на 60 минути след първото.
Организацията е в сила от 9 януари 2025 година и цели по-ефективно регулиране на таксиметровите услуги на летището. Подобно на Атина, и там протестът бе мотивиран от защитата на професионалните права на таксиметровите водачи.
Влияние върху транспортния сектор в Афина
Текущата стачка подчертава напрежението между традиционните таксиметрови услуги и популярните алтернативни платформи като Uber. Шофьорите се опасяват, че без ясно регламентиране и прилагане на правилата, лицензирани таксита могат да изгубят източника си на доходи.
Това напрежение е част от по-широк дебат относно бъдещето на градския транспорт и ролята на различните участници в него, особено в големите европейски столици.