Луксозната суперяхта „Бейсиан“ бе извадена от морското дъно край Сицилия

След десет месеца сложна и скъпа операция яхтата бе издигната с помощта на дистанционно управлявани роботи и мощен кран

Луксозната суперяхта „Бейсиан“ бе извадена от морското дъно край Сицилия
Снимка © Salvatore Cavalli, БТА

Десет месеца след потъването на луксозната суперяхта „Бейсиан“ край Сицилия, спасителните екипи успяха да я извадят от морското дъно на 20 юни следобед. Яхтата бе извадена на около 50 метра под повърхността, като операцията струва 30 милиона долара и се осъществява от компанията TMC Marine, отговорна за спасителните дейности.

Спасителната операция и неочакваното ускорение

Първоначално бе предвидено суперяхтата да бъде извадена през уикенда, но процесът премина по-бързо от очакваното. В петък вечерта горната част на корпуса бе забелязана над водната повърхност, след което яхтата отново бе спусната под ватерлинията. Компанията заяви, че пълното ѝ изваждане от водата ще се извърши на 21 юни.

„Екипът по спасяването постигна много съществен напредък през последните 10 дни. Сега те се подготвят за последната, сложна и деликатна операция по повдигане, за да изведат суперяхтата на повърхността и в крайна сметка да стигне до пристанището", сподели Маркъс Кейв, ръководител на отдела за корабна архитектура и директор на TMC Marine.

Той добави, че програмата е изключително предизвикателна и дейностите ще бъдат изпълнявани „премерено и систематично“.

Обстоятелствата около потъването и спасителната акция

56-метровата суперяхта „Бейсиан“ потъна за по-малко от минута на 19 август 2024 г., когато ураганни ветрове преминаха през района край Сицилия. В инцидента загинаха седем души, сред които британският технологичен магнат Майк Линч и 18-годишната му дъщеря Хана. Оцеляха 15 души, включително съпругата на Линч, капитана и почти целия екипаж.

По време на началото на спасителните дейности през май подводна експлозия доведе до смъртта на един холандски спасител. Това наложи замяната на голяма част от водолазите с дистанционно управлявани подводни роботи, което ускорило закрепването на повдигащите ремъци към корпуса на яхтата.

По-рано през тази седмица бе използван дистанционно управляван инструмент с диамантено въже за сваляне на 72-метровата мачта на кораба. След този етап бяха закрепени осем стоманени повдигащи ремъци, а корпусът бе частично изправен на морското дъно.

Подготовката за повдигането и мерките за опазване на околната среда

Към яхтата бяха прикрепени финални стабилизатори, маркучи и други техни елементи преди да бъде издигната с помощта на един от най-мощните плаващи кранове в Европа, докаран специално за операцията.

„Бейсиан“ потъна с около 18 000 литра гориво на борда, което не бе отстранено. За да се предотврати замърсяване на морската среда, около работната площадка бяха положени нефтени бариери, които да съдържат евентуални разливи.

Спасителната операция демонстрира комплексността и предизвикателствата на изваждането на потънал луксозен кораб ненадейно и в трудни метеорологични условия, като едновременно се осигурява опазване на природата и безопасност на екипа.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent