Гърция обмисля разширяване на флота с F-35 и модернизация на въздушните си сили
След забавени преговори за F-16, Атина планира да купи до 12 допълнителни изтребители F-35 и обсъжда модернизация на транспортния флот

Гърция разглежда възможността да закупи допълнителни изтребители F-35 след 2030 г., вместо да продължава с модернизацията на съществуващите 38 самолета F-16 Block 50, съобщи гръцкото издание Kathimerini в четвъртък, позовавайки се на официални източници. Това решение идва на фона на продължаващите от години преговори между Атина и Вашингтон за модернизация на старите изтребители.
Планирани поръчки и бавно развитие на модернизацията
Гърция обмисля да поръча още между осем и дванадесет изтребителя F-35 над вече заявените 20, които са в процес на производство и се очаква да бъдат доставени от 2028 година нататък. Дискусиите за разширяване на флота от F-35 идват в контекста на забавени и сложни преговори за обновяване на F-16 Block 50, които продължават вече около пет години.
Военни експерти в Гърция изразяват тревога, че модернизацията на F-16 Block 50, която вероятно ще приключи около 2031-2032 г., няма да реши проблема с възрастта на платформата. Това ги кара да търсят по-дългосрочно решение чрез закупуване на повече F-35 – самолети с по-модерни технологии и очакван експлоатационен живот от минимум 50 години.
Флот от F-16 Viper и бъдещи планове
До края на настоящото десетилетие Гърция се очаква да разполага с 83 изтребителя F-16 Viper, от които вече са доставени 40, като те ще се използват паралелно с новите F-35 и съществуващите изтребители Rafale. Новите Viper самолети ще бъдат напълно оперативно съвместими с F-35, което намалява нуждата от последващи модернизации.
Американските представители са съгласни, че модернизацията на F-16 Block 50 може да бъде извършена при цена около 900 милиона евро, значително по-ниска от първоначалните предложения от 1,9 милиарда евро. Гърция е приела условието Lockheed Martin да извършва работата в съоръженията на Hellenic Aerospace Industry, а не в базата 111 Combat Wing в Неа Анхиалос.
Други области за модернизация и европейско сътрудничество
Въпреки че Гърция вероятно ще управлява между 30 и 32 изтребителя F-35 до средата на 2030-те години, едновременно с това продължава преразглеждането на други военни системи, произвеждани в САЩ.
Сред приоритетите на Атина е обновяване на остарелия си транспортен авиационен флот. Макар че самолетите C-130H са подобрени, те остават трудни за поддръжка. Обсъждат се възможности за закупуване на C-130J, но все по-голямо предпочитание се дава на бразилския Embraer C-390, който вече е избран от няколко европейски държави като Португалия, Унгария, Австрия, Чехия, Нидерландия, Словакия и Швеция.
В момента се водят преговори с Португалия за евентуална покупка на C-390. Португалия оперира със собствен флот от този модел, а двустранно споразумение в европейски контекст би било по-лесно за реализиране, посочват официални гръцки представители.
Перспективи за гръцките военновъздушни сили
Плановете за развитие на гръцкия въздушен флот подчертават стремежа на страната към дългосрочно усъвършенстване на бойната ефективност и оперативната съвместимост с партньори от НАТО и Европа. Добавянето на изтребителите F-35 и съответните транспортни платформи като Embraer C-390 цели осигуряване на технологична модернизация и по-стабилна поддръжка в близките десетилетия.